15 december 2008

De losse kerktoren



Het kon vandaag weer, geen regen of te veel wind en zelfs tegen de kerstdagen nog geen sneeuw, of dat erg is, nee voor mij niet, van sneeuw heb je drie keer “ellende”, als het valt, als het ligt en als het weg gaat. Laat maar mooi zo, dan gebeuren er ook geen extra ongelukken. Zoals ik als schreef, vandaag kon het dus weer, even een klein ommetje gemaakt door Westfriesland, het werd maar 57 km en ging buiten gewoon prettig, geen wind en droge wegen, geen obstakels en weinig wegen waar het “glibberde” en zo kwam ik langs Midwoud via het fietspad vanaf Nibbixwoud en dan kom je achter de kerk het dorp binnen. Het klinkt misschien wat raar maar in dit geval zou je kunnen zeggen, het is geen kerk meer, wat is in de volksmond en een algemeen begrip van een kerk, “dat is een gebouw waarin men kerkdiensten kan houden met een toren erop” en hier staat de toren helemaal alleen. Ik meen dat er ooit een grote brand is geweest waardoor een deel van het kerkgebouw is afgebrand en waarbij de toren alleen is komen te staan. Ik heb een aantal jaren geleden voor het “Westfrieslandspel” ook een foto gemaakt van deze losse kerktoren en ik heb net nagekeken welke vraag men bij die foto had bedacht en dat is,: Gezicht op het dorp …..?. Hauwert, Midwoud, De Weere . Bij alle vragen is het juiste antwoord met dikke letters afgedrukt. Goed, verder met mijn ritje, vanaf Oostwoud ben ik later nog weer dwars over gegaan naar Medemblik en tot slot via het Wagenpad in de Wieringermeer, tussen de kassencomplexen door naar huis waar ik dus inderdaad na 57 km weer binnen was.

Geen opmerkingen: