18 december 2008

Geen IJsselmeerdijk wel een "rad"



“Het Radje”
Het waterpeil in een polder hangt samen met de hoogte van het maaiveld. “Het Grooslag” en “De Drieban” die hier aan elkaar grenzen hebben daadoor een verschillende waterstand. Voor vaartuigen die van het ene naar het andere vaargebied gaan, kan dit hoogteverschil worden overwonnen, door ze bij de waterscheiding over een overhaal te trekken. Zo’n installatie wordt ook wel overtoom of rad genoemd. Honderden jaren lang, tot omstreeks 1960 stond in dit gebied een rad. De hier opgestelde windassen maakten er deel van uit.

Deze keer eens een stukje geschiedenis, niet dat ik daar zo’n fan van ben. Wat oud is moet je zo laten en probeer maar met je tijd mee te gaan in de hedendaagse vernieuwingen zeg ik altijd. Maar goed, onderweg kwam ik een overhaal tegen die ik al vaak had gezien maar nog nooit de moeite had genomen er even een foto van te maken en dat is er dus nu wel van gekomen. Iedere leek zal in eerste instantie zeggen, “Stom hoor, een schuitje op de kant met een hele toestand erbij om dat voor elkaar te krijgen” maar er achter zit eigenlijk een heel verhaal, Nederland en vooral Noord-Holland is bij uitstek een poldergebied met hogere en lagere stukken land met dijken er om die zorgen dat wij droge voeten houden. Op mijn ritje van vandaag had ik eigenlijk andere plannen, omdat het ondertussen al bijna eind december is ging ik er vanuit dat de IJsselmeerdijk de z.g. Zuiderdijk wel weer een keer open zou zijn. Omdat de borden die de afsluiting aangaven al sinds een jaar vermelden dat de afsluiting zou gelden t/m november dan mag je verwachten dat er ook iets van dat verhaal zou kloppen. Nou vergeet het maar, je hebt te maken met een soort “overheid” en dat is heel anders dan het gewone bedrijfsleven. Dus kon ik niet de geplande, (voor zover er al sprake was van gepland) route rijden en ben hier en daar maar wat kris kras gaan fietsen. Wat me nog wel van ’t hart moet, ze hebben wel de geplande tijdsperiode afgeplakt op de borden zodat ze gedekt zijn tegen commentaar van de burgers. Het ritje van vandaag was 75 km en de totaalstand van de teller is 36.825 km.

Geen opmerkingen: