30 december 2008

Einde 2008 ritje



De laatste rit van 2008 was maar kort, even heen en weer naar Obdam met een kleine omweg anders was het 39 km geweest en nu stond de teller op 44 meen ik. Het totaal is aan het einde van 2008 op 37.026 km gekomen een klein stukje nog en de wereld is gerond, men zegt altijd 40.000 km is de wereld rond. Op mijn ritje had ik echt het idee, ik zal wel een hele hoop schaatsers tegenkomen, het viel tegen, hier en daar op een piep klein slootje zag je wat maar het was overal erg stil. In de Wieringermeerpolder liggen de meeste kanalen nog open of zijn maar amper dicht gevroren, het water heeft hier toch altijd een bepaald zoutgehalte waardoor het minder snel dicht kan vriezen, van schaatsen op de kanalen is zeker nog geen sprake maar buiten de polder op het “oude land” is men toch al vaak volop bezig met deze Hollandse wintersport bij uitstek. Op heel veel ringvaarten om de verschillende polders lag wel ijs maar nergens werd daarop geschaatst, wel stonden op diverse plaatsen de eenden en meerkoeten in grote aantallen om het laatste stukje open water terwijl de meesten zich zelf hadden geparkeerd op de ijsvloer. Langs de Langereis waren een stuk of 4 a 5 plaatsen van die verzamelplekken van watervogels en ook langs de Berkmeerdijk, vlak bij het eindpunt van mijn rit, stond heel wat “vogelgeweld”. Als de vorst nog wat langer aan blijft zullen die beesten toch maar moeilijk aan de kost komen lijkt mij. Op het adres in Obdam waar ik meende even om een “bakkie” te gaan was op dat moment niemand aanwezig en zo was ik na een kort ritje weer thuis, ook al omdat ik vanmiddag nog even een paar uurtje bij een vriend zal helpen.

Geen opmerkingen: