01 december 2008

Eén op negen, zonder benzine.



Het ging bijna mis met het één, en helemaal mis met het ander, ik zal proberen uit te leggen wat er allemaal bijna en helemaal mis ging vandaag. Ik reed vandaag 1 op 9, elke auto gebruiker, die voor eigen rekening zijn of haar kilometers maakt, weet wat dat wil zeggen, 1 liter benzine op 9 km verbruiken, bij mij was het ook 1 op 9 maar dan met lekke banden. Van start voor een vrije ronde, dus zonder verplichte adressen, en dan nauwelijks 9 km van huis al tot de conclusie komen dat er iets mis was omdat de bocht slecht liep en de snelheid maar moeilijk omhoog was te krijgen. Inderdaad het was linksvoor mis, dus de fiets op zijn kant in het gras en de band vervangen en de buitenband controleren op de oorzaak, inderdaad een klein scherp stukje steen wat aan de binnenzijde ook voelbaar was, dit verwijderen en na wat routine handelingen kon ik weer verder en reed het weer voortreffelijk. Dat was net na Opperdoes, vanaf de “herstelplaats” door Medemblik langs de dijk naar Onderdijk en daar ging het bijna echt mis, bij de enige winkel/supermarkt in het dorp stond een vrachtwagen zijn winkelvoorraad te lossen met een aantal rolcontainers zoals je zo vaak ziet bij de bevoorrading van een winkel. Uit veiligheid druk ik flink op de claxon, veronderstel dat de chauffeur net achter de wagen vandaan zou komen met een volle container, maar de schrik schoot er helemaal in toen ik in een fractie van een seconde in de remmen moest omdat er vanaf de winkelzijde een container met lege bakjes aan kwam rollen zonder begeleiding, de chauffeur had de “kar” een duw gegeven in de richting van de laadklep om hem daar naar binnen te kunnen halen maar gelukkig hoorde hij de claxon en kon hem nog grijpen voordat ik er bovenop zou “knallen” , het scheelde echt geen 5 cm meer. De man was zeer enthousiast over het gebeuren, “Wat was ik er snel bij, zag je dat”, of ik dat zag “zak” ,dacht ik. Weer opgang komen ging niet helemaal vanzelf en wederom was ik lek, nu rechtsvoor, of dat kwam door het harde remmen waardoor er een scherp voorwerp door de band heen is gedrukt weet ik niet maar op dat moment was ik net 18 km van huis, vandaar dat ik 1 op 9 reed op dat moment. Gelukkig ging de rest van de rit “redelijk” goed, nou ja, in Obdam werd het fietspad geblokkeerd met grof materiaal en zag ik dat de GPS al enige kilometers geen batterijvoeding meer kreeg. Het eerste kon worden opgelost door er voorzicht over een paar rijplaten omheen te rijden en het andere kon worden opgelost door weer een paar verse batterijen te plaatsen en zo kwam ik toch nog weer heel en behouden thuis na 72 km.

Geen opmerkingen: