26 februari 2009

"De Vier Noorder Koggen" en "Dreghterland"




Wat gaat de tijd toch snel, zo is er een nieuwe week en zo is hij alweer bijna voorbij. De weerprofeten hadden voor vandaag een gunstig patroontje in de aanbieding en dat is helemaal uit gekomen. Eerst een beetje zon, veel wind en in de loop van de dag toenemende bewolking met tegen de avond kans op regen, het is allemaal waar, nu rond de klok van 5 uur is het inderdaad niet droog meer en kletteren de eerste spatten op de ruiten. De Quest vanmorgen van “stal” gehaald, wat nodig is er in gestopt en op pad, eerst naar Bovenkarspel naar mijn jongste schoonzus, toen ik daar aankwam schalde de radio in de schuur boven alles uit, Dick, haar man is een liefhebber van volume en dat past hij overal toe. Het echtpaar zag mij al komen en ze stonden me samen op te wachten, er werd vervolgens snel voor koffie met koek gezorgd en onder het genot van het bekende “bakkie troost” hebben we even bijgepraat. Op een bepaald moment stap je toch weer op en ik kwam ook zo ver, weer in de “gele banaan” en op naar Zuidoostbeemster. Via “De Streek” is me vaak te druk maar omdat ik te snel weer rechtsaf was gegaan kwam ik door een woonwijk en vervolgens weer in “De Streek” op de doorgaande weg. Dus toen die maar gevolgd en zo door de volgende dorpen : Bovenkarspel, Grootebroek, Lutjebroek, Hoogkarspel en vervolgens door Westwoud, Oudijk en Zwaag, dan over het viaduct naar Bobeldijk waar ik weer op de bijna vaste route kom naar Zuidoostbeemster. Allemaal uit vroeger tijden voornamelijk lintbebouwing dus achter elkaar zonder dat je eigenlijk merkt dat je alweer in het volgende dorp bent aangekomen. Ik wist dat mijn zwager met zijn “Klus Garant” bus op het pad zou staan voor de afwerking van de keuken bij mijn vriendin en dat was ook zo. Gedrieën hebben we een broodje gegeten en na enige tijd ben ik weer verder gegaan, nu via Middenbeemster, Schermerhorn, Ursem en Rustenburg, langs “De Gouden Karper” op naar de A.C.de Graafweg. Hier bedacht ik dat ik wel even bij mijn neef langs kon gaan die het van de dood af heeft gehaald na een “klein” medisch missertje. Hij was alweer een beetje aan het “klussen” in de schuur dus alles wees er op dat het weer redelijk met hem gaat. Na de koffie het laatste stukje naar huis gefietst en onderweg toch nog een keer gestopt, op amper 10 km van huis had ik al vaak deze paal zien staan maar nog nooit serieus gekeken wat er op stond, het is een grenspaal tussen twee waterschappen, aan de ene kant het wapen van “De Vier Noorder Koggen” en aan de andere kant het wapen van “Dreghterlandt” wat vandaag de dag geschreven wordt als Drechterland. Een leuke en unieke scheiding zullen we maar zeggen van land en water, en dat alles na 112 km.

Geen opmerkingen: