18 maart 2009

Als een boom geen boom meer is.





Waar zat ik vandaag, kort gezegd, overal en nergens, van de ene weg naar de andere van dijk naar fietspad of gewone weg het deed er niet toe. Het was toch mooi weer en er stond bijna geen wind of beter gezegd het was windstil, alleen als je reed leek het toch nog wel pittig af en toe, volgende keer maar wat rustiger rijden denk ik. Mijn ritje van vandaag ging richting Oude Niedorp en dan gewoon doorrijden naar Heerhugowaard en Alkmaar, onderweg, vlak voor de kruising Broek op Langedijk-Heerhugowaard zou je jezelf een moment in New York kunnen wanen maar dan, bij het aanschouwen van de onderste helft, is het idee van de wereldstad helemaal vervlogen. Na Alkmaar langs de Westdijk en Zuiddijk om de provincialeweg op te zoeken die langs De Woude loopt en waar Wim, samen met Kees, de vorige bandentests heeft uitgevoerd. Vandaag zijn ze weer bezig maar op een nieuwe locatie, zoals Kees laatst al aangaf het was er nu rustig op deze “testbaan” en bij Wim zijn huis stonden op dat moment, toen ik langs reed, geen Questen voor de deur. Bij West-Knollendam ben ik onder de weg doorgegaan naar de Starnmeerdijk en zo naar Spijkerboor. Het stukje tot Purmerend is langs het kanaal alle keren weer korter lijkt wel, voor je beseft waar je zit ben je al in Purmerend en met een paar bochten zit je op de dijk langs Zuidoostbeemster. Bij de eerste weg rechts ben ik naar Kwadijk gereden en na het dorpje over de ophaalbrug naar Edam over het dijkfietspad en daar over de, schrik niet, “Lokkemientjeweg” naar de IJsselmeerdijk. De laatste tijd kom ik hier toch wel vaak langs, misschien alvast inhalen voor de periode dat hij straks dicht is en de mogelijkheid voor minimaal 5 jaar in de kast gaat. Ik ben langs de dijk blijven fietsen tot aan Scharwoude, anders zou ik door Hoorn moeten en dat is me veel te druk, daar ben ik afgeslagen naar Berkhout om zo de meest rustige en veiligste route te nemen die me via Wognum en Benningbroek weer in de buurt van Middenmeer brengt. Net voorbij de afslag naar Twisk zag ik ze niet meer staan, de enorme grote bomen net over het bruggetje, ze waren geveld en dan zie je hoe het is, als een boom geen boom meer is. Na een kleine 10 km was ik weer thuis in Middenmeer met een totaalstand op de teller van 40.410 km, dus vandaag ook weer iets van 114 km meen ik, en het blijft leuk.

Geen opmerkingen: