01 april 2009

Nederland wat ben je mooi





Een dag met verschillende weersituaties vanmorgen was ik van plan om een rondje te maken in een voor mij wat minder bekend gebied, tenminste ik kom daar niet alle dagen maar helemaal onbekend was het nou ook weer niet. Zo tegen 10 uur van start en zelfs nog een moment overwogen om in de korte broek te gaan maar de thermometer wees op dat moment 4 graden aan en dan moet je de zaak niet uitdagen. Dus in een volledige “outfit” op pad, wel de zonnebril opgezet want het was prachtig weer, richting Hoorn via de bekende route daar naar de IJsselmeerdijk en zo door naar alle kustdorpen die je dan passeert. Ik was nog maar een kilometer of 4 a 5 voorbij Hoorn toen het mistig werd, het werd steeds dichter en op een bepaald moment heb ik zelfs het licht aan gedaan omdat het gewoon veiliger is. In Edam leek het weer bijna helder maar richting Volendam zat het weer potdicht. Echter niet zo dicht dat ik een verkeersregelaar over het hoofd zou zien want “de dijk” zat dicht i.v.m. herbestrating, dus dan dwars door Volendam en aan de andere kant weer de dijk volgen naar Katwoude, de mist hing hier en daar nog over de weilanden maar echt aantrekkelijk was het niet, in ieder geval heel anders als toen ik van huis ging. Vanaf Monnickendam heb ik richting Broek in Waterland genomen omdat daar de lucht wat lichter leek en inderdaad na verloop van tijd kwam er steeds meer zon. Dit was echt fietsen door een nieuwe omgeving, met wat draaien en keren kwam ik in Overleek en zo in Ilpendam daar met de pont naar de andere kant van het kanaal en zo naar Den Ilp en richting Landsmeer om zo in Oostzaan te komen waar mijn vriendin die dag oppas had bij haar 3 kleinzonen, Boris, Bram en Thomas. Even bijkletsen een broodje naar binnen werken en ondertussen ook voor de mannen iets klaarmaken. Iets over half 2 ben ik weer verder gegaan, eerst een stuk of 10 verkeersremmers nemen en dan weer linksaf om via het Twiske richting Purmerend op te zoeken en zo uiteindelijk op Middenmeer af te gaan waar ik na precies 140 km weer heelhuids maar met helm ben binnen gekomen. Als je onderweg alles in je opneemt zie je nogal wat verschillende beelden, het meest opvallende verschil vond ik vandaag b.v. de foto van “Het Twiske” één groot natuurgebied en dan kom je later de Wieringermeer binnen en zie je één groot landbouwgebied met op de voorgrond windmolens. En daar tussenin de rust in Broek in Waterland met zijn waterpartij en kerk op de achtergrond. Nederland is mooi in alle vormen.

Geen opmerkingen: