07 mei 2009

"Dorpenomloop"






Dwalen door de “Noordkop”, dat is ongeveer wat ik vanmorgen heb gedaan. Ik was onderweg op het idee gekomen om vandaag eens allerlei weggetjes in te rijden waar ik voor zover ik weet nog nooit eerder heb gereden en dat is voor een redelijk deel gelukt. Maar ik moet eerlijk toegeven het ging ook wel eens hartstikke fout. Als eerste ben ik door Kolhorn gereden en via de Kolhornerkade naar Barsingerhorn van Barsingerhorn via de Lutjewallerweg naar Haringhuizen dan via de Muggenburgerweg naar de Bonkelaarsdijk en dat laatste had ik nou niet moeten doen, een bord met doodlopende weg maar niet voor fietsers had ik wel zien staan maar aan het einde was niets meer en kon zelfs een wandelaar er niet meer verder dus dan moet je gewoon terug. Na wat “Flintstonen” stond ik weer in de rijrichting en ben terug gegaan langs de Provincialeweg naar de Middenweg. Langs deze weg zag ik op een bepaald moment wat ongewoon vee lopen, dat ze mij zagen heeft me verwonderd, de koppen gingen omhoog evenals de oren maar met zo’n pak “haar” voor je ogen zie je volgens mij geen “donder”. Even later moest ik stoppen voor een spoorwegovergang, ook die kruiste mijn pad, enkele seconden later flitste de trein langs en kon ik weer verder en ben ik richting Dirkshorn gegaan, daar afgeslagen naar Stroet, allemaal hele kleine dorpjes waar weinig verkeer langs gaat, hooguit wat landbouwverkeer in de vorm van een tractor. Van Stroet naar Groenveld, waar een mooie molen staat, en Valkkoog, langs Schagen en Sint Maarten naar Sint Maartensbrug om als derde ook nog Sint Maartensvlobrug aan te doen om in de stijl te blijven. Linksaf en op naar Bugervlotbrug, al de namen met … vlotbrug geeft aan dat daar een vlotbrug over het Noordhollandskanaal ligt waar je als fietser of automobilist kan oversteken naar de andere kant. Mijn ritje ging vervolgens naar Burgerbrug langs de Grote Sloot. Toen ik Burgerbrug zag staan bedacht ik dat ik ook een foto zou kunnen afgeven bij Yvonne, maar waar woont ze, net op dat moment zag ik een postbode en die weten veel, dus de man aangesproken en die wist me te vertellen dat ze volgens hem voor de brug linksaf op Grote Sloot 125 zou wonen. Ik kwam daar dus langs en aangebeld op 125 maar geen reactie en om nou zomaar een foto door de brievenbus te schuiven leek me ook wat erg voorbarig dus ben ik maar weer doorgereden. Mocht ze dit verhaaltje lezen dan reageert ze misschien wel. Even later kruiste ik mijn pad van iets eerder deze dag door Sint Maartensbrug en na een paar kilometer had ik het einde van deze weg te pakken, Schagerbrug was het laatste dorpje waar ik langs en door ben gereden. Rechtsaf richting Schagen en iets voor Schagen linksaf over de Westfrieseomringdijk tot aan Kolhorn en dan weer over mijn vaste route naar Middenmeer, het was zoiets als een “Dorpenomloop” van 72 km.

Geen opmerkingen: