11 mei 2009

Nooit meer op de IJsselmeerdijk fietsen ?



Vanmorgen rond half 6 werd ik gewekt door een stormachtige wind met flinke slagregen op de ramen, is dit nou dat weer wat “ze” beloofd hebben. Mijn keus was snel bepaald, niet fietsen vandaag dus keer je nog maar eens om. Dat laatste, daar heb ik van kinds af al moeite mee, d.w.z. omdraaien en verder slapen, als ik eenmaal een beetje tot het besef kom dat ik leef, dan wil ik daar ook gelijk weer gebruik van maken. Dus na een kwartiertje was ik in het “natte hok” om zomaar te zeggen, alle ochtend rituelen vervullen en naar beneden waar de krant al een tijd op mij lag te wachten. Het weer, wat ik in eerste instantie kreeg voorgeschoteld bleek nu toch weer heel acceptabel, nog wel wat wolken maar hier en daar zag ik ook al een beetje blauwe lucht, het komt wel weer goed vandaag, dat stond voor mij al vast. Inderdaad rond half 8 ging de krant al naar de buren en na een ontbijt werd het langzaam aan tijd om wat boodschappen te doen, naar de Dekamarkt. Een daarna naar kennissen om de zaak op een rijtje te zetten voor een schoonmaak klusje eens in de 7 weken waarbij we hebben vastgesteld dat ik er de eerst volgende keer niet zal zijn door andere verplichtingen. Toen ik weer thuis kwam was het ruim 10 uur en de zon was er al geregeld bij dus de hoogste tijd om me om te kleden. Deze keer maar weer eens een rondje uit de vrije hand, dat wil ongeveer zeggen dat ik niet weet waar ik vandaag zal uitkomen. Richting Medemblik en met een omweg naar Andijk, daar het fietspad bovenop de dijk genomen en op naar Enkhuizen. Net voorbij het gemaal op Andijk zag ik beneden een vroegere schoolmaat van de tuinbouwschool en Handelsavondschool in zijn tuin staan spitten, dat werd stoppen en keren om de weg beneden te kunnen pakken en zo bij hem langs te gaan. Piet Schuitemaker, al jaren niet meer gesproken en nu stonden we weer een tijd te kletsen over van alles en nog wat, Piet is zo’n anderhalf jaar geleden hals over kop gedotterd maar het gaat nu weer prima met hem, zo komen we heel af en toe tot het besef dat gezondheid een gave is, die je nergens kunt kopen, dus wees er zuinig op. Mijn tochtje heb ik weer voort gezet richting Andijk-Oost, dat het ondertussen behoorlijk hard waaide is wel te zien op de foto met de vuurtoren “De Ven”op het einde van het stuk Andijker/IJsselmeerdijk. Vervolgens door Enkhuizen en daarna naar Venhuizen en Hem, de dijk kan je wel vergeten, die dijk komt volgens mij nooit klaar, nu staat het bordje er weer dat hij tot november is afgesloten, gelukkig staat er geen jaartal bij dan kunnen ze volgend jaar weer gebruiken want vorig jaar stond het er ook al, daarna een aantal maanden “november” afplakken en nu is het bord weer “up to date”. Zo zie je maar onze overheid werkt kosten besparend, nou niet lachen anders ga ik er zelf nog in geloven. Ik heb verder het fietspad maar genomen langs de provincialeweg om zo langs Hoorn te gaan en richting Bobeldijk te nemen. Het laatste stukje ging via Zandwerven en Opmeer naar Middenmeer waar de 100 km net vol was.

Geen opmerkingen: