13 mei 2009

Een Quest met zijwind blijft gaan




Daar is hij dan weer na een dag afwezigheid, niets bijzonders, mijn dochter was jarig en daar hebben wij, mijn vriendin en ik een leuk dagje Friesland van gemaakt. ‘s Morgens kwam ze naar Middenmeer en samen zijn we na de koffie richting Friesland gegaan. Als eerste naar Workum, het museum van Jopie Huisman bezoeken. Ik was daar al een keer geweest maar mijn vriendin kwam er voor het eerst, je staat elke keer werkelijk versteld van de precisie waarmee de vroegere handelaar in lompen en metalen de verschillende details van het “verleden” heeft vastgelegd, prachtig. Na het “terrasje pikken” zijn we verder gegaan via Hindelopen en Stavoren langs de dijk naar het Huningspaed in Oudemirdum. Geweldig wat een locatie 5 minuten van het Mirnserklif waar men zich volop bezig hield met kitesurfen waar we ook nog even hebben gezeten op het terras onder genot van een drankje. In de loop van de avond zijn we weer huiswaarts gegaan en bleef ik in Middenmeer en ging mijn “maatje” door naar haar onderkomen in Zuidoostbeemster. Vanmorgen leende het weer zich uitstekend voor een klein rondje, met een kleine omweg en daadoor een spoorweg overgang passerend ben ik naar mijn bestemming gegaan, ik had beloofd in de Zuidoost iets te schilderen en even het gras te maaien en nadat dat klaar was ben ik verder gegaan via Oost en West-Graftdijk naar De Woude, even bij Wim en Marian langs om iets af te geven en vervolgens weer door, deze keer maar eens via Zuidschermer, een rechte weg en recht tegen de wind in want die was er behoorlijk vandaag, zolang hij maar van voor of schuin op de zijkant van de Quest staat is er niets aan de hand maar als hij echt op de zijkant blaast is er bij wat hogere snelheid wel wat stuurmanskunst vereist, vooral bij open stukken en na bebouwing is het opletten. Alles ging prima en met zulk weer is het leven gelijk nog mooier. Ongeveer in de buurt van Obdam zag ik 3 oude vliegtuigen, 4 motorige propeller giganten, die richting de kust vlogen, de foto die ik nog had gemaakt was verre van acceptabel en heb hem daarom ook gewist. Later in de Wieringermeer zag ik weer “dezelfde” vliegtuigen nu waren het er nog 2 dus weer het fototoestel gepakt en nu gaat het wel, niet spectaculair, maar in zijn totaliteit een leuk plaatje. De slot kilometers waren weer recht tegen de stormachtige wind in, maar bij thuiskomst stond er toch weer 104 km op de teller.

Geen opmerkingen: