17 augustus 2012

Buurt-ritje



Vrijdag, meestal is voor mij dan het weekend al begonnen, soms rustig een ritje maken met de “huistuinenkeukenfiets” samen met Tiny maar die had vandaag een speciale dag met vriendinnen, collega’s van “vroeger” uit de periode dat het dorp Zwaag nog een veiling had. Wat doe je dan, als het programma anders loopt dan gewoonlijk, een stukje fietsen uiteraard met de Quest. Eerst wat boodschappen doen en daarna het “gele gevaar” naar buiten rijden en alles klaar zetten om zo meteen van start te kunnen gaan. Ik wil eerst naar Wervershoof, ik ben al een hele tijd niet bij Ben en Riet geweest dus richting Medemblik. Het meest vertrouwde pad voor mij is nog steeds langs de haven en kasteel Radboud en vervolgens onder langs de dijk. Het is er nog steeds enorm druk en toen ik stopte werd ik op een haar na van achteren getorpedeerd door een jongetje op de fiets dat achter mij aan kwam en met de neus op het voorwiel geen aandacht had voor wat er voor hem gebeurde, ik heb wel even iets gezegd wat niet in het woordenboek voorkomt en of dat geholpen heeft weet ik niet. In Wervershoof waren Ben en Riet net binnen, boodschappen doen een wekelijks terugkerend “evenenment”. Als je daar eenmaal zit ben je niet zomaar weer weg, Ben heeft steeds weer een nieuw verhaal maar na het tweede bakkie koffie lukte het mij toch om op een nette manier  mijn weg weer te kunnen vervolgen. Via Andijk een stukje op de top van de dijk en verder over de weg, bovenop liepen er voor mij te veel honden los dus naar beneden en verder via een paar afslagen richting Zwaagdijk. Bijna aan het eind van Zwaagdijk via het fietspad “Over de leek” naar Nibbixwoud en Wognum waar ik wat binnenpaadjes heb genomen richting Opmeer en Spanbroek. In Wognum zaten nogal wat ganzen op en rond de molen. Toen ik richting Hoogwoud en Opmeer reed bedacht ik dat ik wel via de Dr. Poolstraat kon gaan , even op de claxon drukken omdat Tiny daar vandaag zou zijn, zogezegd zo gedaan, maar amper 1 minuten later werd ik gebeld, ze zaten buiten en zagen mij gaan en of ik even terug wilde komen voor soep of i.d. omkeren en toen naar het onderkomen van Gerard en Rina. En daar zaten de dames Rina, Atie, Gré en Tiny buiten op het terras, voorzien van “een natje en een droogje”, voor mij werd direct ook wat ingeschonken en zo maakte ik even deel uit van het “dameskransje” als ik het zo mag noemen, er zal wel commentaar op komen maar dat hoor ik later wel. Na deze korte pauze ben ik verder gegaan, nog slechts 13 km naar huis waar de 80 km precies vol werd gemaakt.

Geen opmerkingen: