16 augustus 2012

"Stille Pieter" kwam van Zwaagdijk






Weer was het vandaag een echte zomerdag, niet zo zonnig als gisteren maar ook deze dag kan worden aangemerkt met een ruime voldoende in de serie van zomerse dagen. Omdat er in Oudemirdum geen “volk” bij de werken was ben ik daar vandaag niet heen gereden maar heb het ritje beperkt gehouden tot het regio verkeer in het “Noordhollandse”. Het leek me verstandig om bij Tiny langs te gaan en daar even het gras wat korter te maken met de motormaaier. Zo rond 11 uur was ik daar dan meteen starten en met een half uurtje was alles weer geregeld, vervolgens koffie met koek en de komende dagen op een rijtje zetten, alles vrij simpel en geen bijzondere festiviteiten m.b.t. familiefeesten enz. dus een rustig weekend. Samen hebben we de lunch gebruikt en daarna heb ik bij de fiets even een nieuwe O-ring geplaatst om het kettingwieltje, 5 minuten werk, door mijn lange armen schijnt het probleemloos te gaan, en toen was alles weer gereed om te starten. Meteen terug rijden naar Middenmeer ligt niet helemaal in mijn aard dus even een ommetje maken via Purmerend en Ilpendam vervolgens Overleek en Broek in Waterland om zo richting Monnickendam te rijden waar ik de dijk neem richting Katwoude en Volendam. Net voor Volendam stoppen bij de ijsboer en na het nuttigen van een “Keesie” kon de rit verder worden afgeraffeld. Nou dat afraffelen door Volendam valt met dit weer een beetje tegen, stapvoets en geregeld stoppen. De monumenten op de dijk leveren altijd veel foto’s op zowel in binnen als buitenland, ik moest even stoppen omdat de fotograaf in dit geval één voor één zijn gezin vereeuwigde naast de koperen Volendammer ik heb toen ook maar één van de gezinsleden vereeuwigd. Iets voor de afslag naar Scharwoude zag ik bij boerderij “Stille Pieter” Willem Schilder bezig met een paar kalveren, stoppen en even met Willem praten over de naam op de boerderij, die naam zei Willem, is afkomstig van een oud-oom, afkomstig van Zwaagdijk, een heel verhaal maar wel leuk om te horen, bovendien is de poort ook afkomstig van dezelfde man net als de voordeur, pure nostalgie, dat hij hier zo vereeuwigd zou worden zal Pieter Neefjes ook nooit hebben gedacht, een nieuwe naam op de boerderij die met toestemming van Willem zijn allerliefste Riet uiteindelijk werkelijkheid is geworden. Nadat ook de situatie m.b.t. de gezondheid van mijn broer Piet, Willem zijn beste vriend, ter sprake was geweest konden we beiden vaststellen dat alles beter kan zijn dan zo verder te moeten leven. Na een afscheid onder toeziend oog van twee van zijn kleinkinderen ben ik weer op pad gegaan naar Middenmeer.
Toen ik over de wegen rondom Wognum en Spanbroek reed zag ik nog een heel groot gezin, nu was het een familie zwaan, vader moeder en zes kindertjes en na 119 km was het voor vandaag weer over en uit.

Geen opmerkingen: