22 mei 2013

Bij toeval langs "Landgoed Hoenderdaell"











Zo slecht als het gisteren was zo goed is het vandaag weer, geen regen wel wat extra wind maar heerlijk fietsweer. Dan komt de vraag weer welke kant ga ik op vandaag, wordt het Oostzaan waar Tiny “oppasdag” heeft of ga ik langs het IJsselmeer het HEM-rondje. Eerst de banden even controleren en rechtsvoor wat bijpompen dan omkleden en richting “we zien wel”. Voor de wind langs de Flevoweg ging het al snel ruim boven de 40 km en op een bepaald moment zag ik dat de teller 48,5 km aangaf, toch maar een beetje inhouden want ik ben net van huis en ga met gunstige wind schuin achter. Bij Wognum ga ik rechtsaf langs de A.C.de Graafweg richting Oude-Niedorp, af en toe een klein beetje zon doet me denken aan “pak de mooie momenten in het leven”. Na een korte omleiding  ga ik richting Schagen om, voor het zover is, af te slaan richting Tolke, een buurtschap iets voor Schagen en zo dwaal ik dwars door de “Noordkop” en geniet weer van de natuur en alles wat ik tegenkom. Als ik later via Schagerbrug langs de Groote Sloot fiets sla ik linksaf naar de Korte Ruigeweg om verder richting Oudesluis te nemen. Op de Korte Ruigeweg valt iets bijzonders mij op, “planken” aan verschillende bomen, bij nader inzien zie ik wat het zijn, vleermuizenkasten. Ooit ben ik een keer in Gaasterland op zoek geweest naar soort gelijke huisvesting voor de vleermuizen die bij dochter Bianca ’s avonds door de schemerlucht bewegen. Bij de boswachterij waren ze te koop voor een stevige prijs zoals ik dat toen beoordeelde, ik denk dat er hier langs de weg zeker een 25 a 30 van deze onderkomens hangen. Via Oudesluis ga ik linksaf naar de Kneeskade richting Anna Paulowna, daar aangekomen zie ik een bord van “Landgoed Hoenderdaell” vaak staan hier stukjes in de krant over dit “dierenparkje” en ik kan de verleiding niet weerstaan om de weg in te slaan op zoek naar de ingang en dan zie ik wel weer. Bij de parkeerplaats staan heel wat auto’s en ietsje verder is een beeldentuin met echte kunst, herkenbaar voor een leek zoals ik ben. Even wat foto’s maken en de laatste kilometers naar Middenmeer afleggen, voor de wind langs de “Korte Afsluitdijk” en De Haukes” naar Slootdorp en Middenmeer waar de teller 75 km aan heeft gegeven voor dit ritje. Wel een paar extra foto's, maar ja 't is leuk.

Geen opmerkingen: