17 december 2013

En daar zat hij, de buizerd






Het was maar kort vandaag eerst naar Schagen om wat kerstinkopen te doen en daarna het weer aanzien, wordt het droog of blijft het miezeren. Tegen 1 uur heb ik me toch maar omgekleed en  ben even op en neer gegaan naar Wervershoof, bij Ben kijken hoe het gaat, ja je moet je familie niet verwaarlozen, maar het ging goed met hem. Toen ik binnenkwam zat er meer bezoek, een neef van mijn overleden vrouw en zodoende een goeie bekende en daarnaast ook nog een ex-collega van Piet Kunis. Dirk Steltenpool, als Piet dit leest zie ik hem al grijnzen, maar het is werkelijk zijn vroegere collega. Op de rit naar Wervershoof reed ik eerst op de Medemblikkersluisweg langs de reeds aan elkaar gelaste “warmwaterpijpen” en later op de Medemblikkerweg en daar  kwam ik net voor Medemblik een roofvogel tegen, zittend op een paal vlak langs de weg. Maar voor je het beseft ben je er alweer een heel eind voorbij, afremmen en hopen dat hij niet weg is gevlogen, maar nee hij zit er nog als ik de camera in de aanslag heb, Ik moet wel maximaal inzoomen om er een plaatje van te maken maar het is gelukt. Ik heb de fiets omgedraaid en ben over het fietspad een stukje terug gereden maar toen ik nog maar amper 20 meter terug was gereden was de vogel met recht gevlogen. Dus weer omdraaien en mijn weg vervolgen. Na bij Ben en Riet een bakkie te hebben gedaan ben ik via Zwaagdijk weer huiswaarts gegaan  en zag in de buurt van de grasdrogerij enorm veel zwanen in het aangelegde natuurgebiedje. Eenmaal weer thuis, zonder één spat regen, stond de teller op 43 km.

3 opmerkingen:

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Mooie foto van die buizerd! Tot nu toe heb ik 2x een arend gezien, van vrij dichtbij, maar de eerste keer geen toestel mee, de tweede keer was de vogel ook gevlogen, gewoon te laat eer ik het toestel "schietklaar" had. Jammer, maar misschien komt er nog een kans.

Groeten, Adri.

Wim zei

Het geluid van jagende buizerds vind ik echt zo ongelooflijk mooi. Alle roofvogels vind ik eigenlijk prachtig en indrukwekkend om te zien. Dankzij mijn vader kan ik de meeste ook herkennen in hun vlucht.

Willem zei

Prachtvogels, in mijn wegenwacht periode ging ik wel eens "lunchen" op een weggetje tussen Beets en Oosthuizen, bij de NAM locatie een overhard weggetje waar ik ook regelmatig met de ATB overheen knal. Daar leeft een koppeltje buizerds met twee nogal uit de kluiten gewassen exemplaren die, als ik er een paar minuten met motor uit en deur open vlakbij mij kwamen zitten ik heb er wel eens wat brood met beleg naartoe gegooid en dat was binnen een fractie van een paar seconden weg gegrist ja ik weet het is niet de manier maar ik heb er in die tijd wel van genoten. enige jaren geleden lag er op de A7 thv. Beets een kadaver van één van de grote exemplaren, jammer het zijn pracht vogels. Ik zal er weer eens gaan spotten en proberen wat plaatjes te schieten.