27 maart 2018

Gras zaaien of graszoden .......... ?



Dinsdag, nog 3 nachtjes slapen dan is het zo ver, “De Texeltoer” met de “Twiskerligfietsclub”. Ik zal het nooit vergeten , het zal zo’n jaar of 10 a 12 geleden zijn geweest toen ik door Abbekerk reed met de Quest, uit tegenover gestelde richting kwam iemand aan met een Mango. Stoppen en kennismaken, “Matthijs Leegwater” een tijdje kletsen en van het één kwam het ander, op een bepaald moment zei Matthijs: “Je kan vrijdag wel meerijden met de Texeltoer met “De Twisker ligfietsclub” , “de Texeltoer” was mijn vraag en ik wist nooit dat er in Twisk een ligfietsclub was. “Ja” was het antwoord van Matthijs, “Al een aantal jaren en we hebben twee leden, Nico en ik”. Die humor was voor mij meteen voldoende om mee te gaan, dat jaar reden we met 5 deelnemers en op de terugweg stond de fotograaf van het Noordhollands-Dagblad ons op te wachten vanaf de boot in de hagel en natte sneeuw buien. Het weer voor a.s. vrijdag lijkt beter te worden, we zullen het ervaren.


Vandaag even een buurtritje van ruim 50 km net voor het fietstunneltje onder de A7 door zag ik een Mango staan Jan Hooiveld van Wieringen maakte een sanitaire stop. We hebben even staan kletsen, hij ging naar Andijk en ik ook, Jan zei: “Jij gaat wel harder denk ik”, hij bleef onder de 30 km en bij mij zijn er “momenten” dat het wat harder gaat dus hier scheiden onze wegen. Op Andijk was mijn jongste zus niet thuis dus een koerswijziging naar Ben in Wervershoof en vervolgens naar Aad en Ans. Als ik weer richting Middenmeer ga neem ik een wat afwijkende route, mogelijk dat de GPS daar ook van schrok hij stopte tenminste met registreren, thuis heb ik de gemiste route handmatig ingebracht om toch een compleet “rondje” te noteren.


Vlakbij het natuurgebied was de firma Klaver bezig met het oogsten van graszoden, vanaf de machine rolt het gras automatisch op en in dezelfde gang stapelt rolt na rol op de pallet waarna die op het kale land wordt gezet.
En thuis was ik vanmorgen druk bezig met nog een keer doorharken en daarna gras zaaien en natgooien, is dit verstandig geweest, de tijd zal het leren.

Geen opmerkingen: