30 oktober 2007

Klei op de wegen

Twee keer lek op 116 km, vanmorgen van start gegaan en een beetje serieus gezocht naar “schone” wegen. Gister was ik ook even op pad en toen ik thuis kwam heb ik de Quest op zijn kant gelegd en aan de onderkant en in de wielkasten flink de waterslang met spuitstuk gebruikt om hem weer een beetje toonbaar te maken. Omdat het hier en daar flink had geregend was het landbouwverkeer de grote veroorzaker van alle ellende. Zo uit het land de weg op zonder de wielen schoon te maken is dan de meest gebruikelijke vorm van wegvervuiling met klei en dat lag er nog al wat. Vanmorgen ging ik dus een beetje voorzichtiger van start in de hoop dat ik wat schoner thuis zou komen, hélaas het was niet veel beter, ging ik op pad over zoveel mogelijk fietspaden, ook die zijn plaatselijk bijna geblokkeerd door dat overstekende trekkers met wagens er gewoon een dam van klei achterlaten. Toen ik via Heerhugowaard richting Schermerhorn ging nam ik daar deze keer niet de Molenweg maar de Westdijk en dan na een paar kilometer de Wormerweg en daar was het weer extra slecht, hele stukken niet harder als 25 tot 30 km omdat het er op een hoop plaatsen gewoon glibberig was, bovendien had het daar ook nog flink geregend wat het geheel nog minder aantrekkelijk maakte. Ik kwam uiteindelijk in Zuidoostbeemster en heb daar een flinke pauze ingelast en een broodje gegeten. Toen ik er rond 1 uur weer ben vertrokken ben ik via Purmerend gegaan en dan langs het Noordhollandskanaal richting Alkmaar, vanaf Alkmaar richting Stompeteren, Schermerhorn enz. Iets voorbij Stompetoren voelde ik dat het achterwiel wat begon te “swingen” dus stoppen en de binnenband wisselen, de buitenband controleren op eventuele scherpe steentjes o.i.d. en dan weer verder. Toen ik de fiets later thuis zou binnenzetten was de achterband weer leeg dus ook die binnenband plakken en de buitenband minutieus onderzoeken en ja hoor nu vond ik het, een klein stukje glas was de veroorzaker want ook deze tweede binnenband was op de zelfde plaats lek geprikt. Toen ik het tellertje controleerde zag ik dat het totaal na twee lekke banden en 116 km op 20.570 km stond.

Geen opmerkingen: