31 oktober 2007

Via de Hondsbosschezeewering







Woensdagmorgen, alles lijkt rustig in en om huis dus de mogelijkheid om een stukje te “Questen” zit er wel in. Het is droog maar wel een dichte wolkenlucht en ik heb het plan om zoveel mogelijk wegen en weggetjes te zoeken waar ik al een hele poos niet ben geweest en sommige misschien nog nooit eerder heb gereden. Eerst maar richting Zuidoost, dat wil zeggen langs de Alkmaarseweg richting Oude-Niedorp en vervolgens de Leijen, Zijdewind, De Rijp en vandaar richting Sint Maarten om vervolgens een stuk van de Westfriese - omringdijk te nemen. Ik passeerde onderweg ook nog de z.g. Mennonietenbuurt, nooit geweten dat die daar te vinden was, na een aantal kilometers kwam ik in de buurt van Petten en heb toen de Hondsbosschezeewering opgezocht om daar aan de buitenkant langs de Noordzee te fietsen en bij Hargen/Camperduin weer in wat rustiger “vaarwater” te komen. Toen ik vanaf de zee weer langs de polderwegen en weggetjes reed ben ik eerst gestopt om mijn bril schoon te maken, het was net alsof er een mistlaag op de glazen zat, heel simpel eigenlijk, het was gewoon een laagje zeezout wat met de harde wind in de lucht wordt geblazen en zo ook op mijn bril terecht kwam. Met wat omwegen kwam ik weer langs de weg Den Helder - Alkmaar en ben toen bij Schoorldam het kanaal weer overgestoken. Net voor Koedijk linksaf door het Geestmerambacht om vervolgens via Broek op Langedijk de weg te vervolgen naar Heerhugowaard , de Langereis en Aartswoud. Hier vandaan is het nog zo’n 10 km recht uit naar Middenmeer waar ik op de heenreis ook al had gereden maar dan uiteraard vanaf Middenmeer. Achteraf gezien een heerlijk ontspannen ritje waarbij ik genoten heb van het stukje buitendijks bij de Hondsbosschezeewering.

Geen opmerkingen: