04 december 2008

De beste stuurlui staan aan wal



Het komt al heel dichtbij, Sinterklaas, pakjesavond en alles wat er in die periode te verwachten is. Mede daardoor ben ik vanmorgen even naar Hoorn gefietst om er een pakje af te geven, helaas was er niemand aanwezig maar de omvang was van dien aard dat het gemakkelijk door de brievenbus kon. Maar voordat ik van huis vertrok heb ik toch weer de banden verwisseld, gistermiddag had ik een stel Vredestein HPV uit de garage genomen en deze er om gelegd omdat de banden die op zaten toch te veel lek reden, mogelijk zijn ze toch te ver versleten, maar ik had ook nog een stel Primo Comet, jammer genoeg zonder Kevlar laag, en die heb ik eerst maar geplaatst. Die Vredestein HPV heeft voor mij afgedaan, mogelijk dat je er niet snel mee lek zal rijden, dat is dan nog een overweging waard voor diegenen die woon-werkverkeer rijden, maar zoals ik, alleen maar vrije tijdfietser, dan is lek rijden lang niet zo erg als op zulke “zwaar trappende stukken rubber” rond te rijden, je normale snelheid niet kunnen halen, alleen met extra inspanning en je zakt zo weer naar de 30 km als je stopt met trappen, nee, dan vanmorgen echt weer opgang komen en doorrollen. Na mijn bezoek in Hoorn ben ik via Blokker en Zwaagdijk weer huiswaarts gegaan, op de Zwaagdijk waar ik op de weg reed moest ik stoppen bij het enige stoplicht dat daar is, naast mijn geboortehuis, toen er een man uit zijn auto stapte en naast mij verscheen en vroeg: “Zit er nou een motortje in of fiets je zo maar boven de 45 km” het licht stond ondertussen op groen maar ik kon hem nog wel verzekeren dat er slechts 1 PK aan te pas kwam n.l. Pé Koomen en verder geen extra’s. Dit was met de Vredestein HPV’s niet gebeurd, die rijden echt veel en veel zwaarder, in de bandentest van Wim zag ik later ook duidelijk verschillen, hoewel er mensen zijn die aan de getallen twijfelen moet ik echt mijn complimenten aan Wim maken over zijn bandentest, er zit, voor zo ver ik kan beoordelen, alleen maar waarheid in. Ze zeggen weleens “de beste stuurlui staan aan wal” maar dat is in dit geval zeker niet zo, Wim fietst zelf genoeg kilometers om één en ander aan te kunnen tonen. Op mijn vervolg van de rit kwam ik door Medemblik en kon het toen niet na laten om een foto van “De beste stuurlui staan aan wal” te maken met de gedachte aan deze banden ervaring. Deze beelden zijn gemaakt door Jan van Velzen uit Onderdijk een agrariër met een hobby.

Geen opmerkingen: