03 augustus 2009

De mooiste tuin van Andijk ?




Voorzichtigheid is geboden, het weer is niet zo vast als men beloofd had dus klakkeloos van huis gaan lijkt me niet direct verstandig. Toen ik even belde met mijn vriendin kreeg ik te horen dat daar de zon scheen en dat ze het zonnescherm zo meteen uit zou gaan draaien, zo zie je maar 40 km en de zon schijnt terwijl het hier tegen regenen aan hangt. Na nog wat twijfelen ben ik me toch maar gaan omkleden en meteen maar van start te gaan richting Medemblik en over de dijk naar Enkhuizen. Omdat ik bijna altijd op pad ga met mijn fototoestel aan “boord” zijn de meeste verhalen ook voorzien van één of meer foto’s van wat ik zo onderweg tegenkom, de ene keer leuker en mooier als de andere maar een verhaal met een “plaatje” leest toch altijd wat prettiger dan een kaal stuk tekst. Vandaag kwam ik langs het huis van een vroegere schoolmaat van de toen “3 jarige Middelbare Handelsavondschool”, Piet Schuitemaker, Andijker in hart en nieren. Toen ik een heel aantal maanden geleden Piet persoonlijk weer een keer heb gesproken was hij druk bezig in zijn tuintje, er zouden straks weer plantjes worden geplant om er weer een mooi geheel van te maken, ik, als anti tuinmaniak, geloofde best wat Piet allemaal vertelde, het zal wel goed komen was mijn idee. Maar nu viel het op, werkelijk in mijn ogen de mooiste tuin van heel Andijk, prachtige kleuren van de diverse bloemen en gras met een schaartje geknipt, werkelijk ik keek mijn ogen uit. Dus even stoppen en een foto maken van zoveel moois langs de weg, omdat het langs de dijk in Andijk van bovenop de dijk vanaf het fietspad kan worden gefotografeerd leverde dit een heel mooi plaatje op. Verder weer door om via Enkhuizen naar het vervolg van de omringdijk te gaan, in Enkhuizen moest ik even wachten omdat de ophaalbrug een momentje afgesloten was voor de scheepvaart en dat op deze unieke plaats. Weer verder langs de omringdijk, niet ver helaas, ik vraag me af of dit ooit nog weer mogelijk zal zijn, ze zijn al zo lang bezig en het schiet geen “donder”op. Na een paar kilometer, waar ook al wat graafwerk was verricht, hield het helemaal op. Het rondje over de omringdijk is op het stuk van Enkhuizen naar Hoorn echt niet te rijden zonder schade aan de Quest, nu knalde er hier en daar al steenslag tegen de onderkant, dus op tijd afbuigen naar de Provincialeweg om langs het fietspad verder te gaan is echt noodzakelijk om veilig en schadevrij rond te komen. Op een bepaald moment ben ik weer afgebogen in Noordelijke richting omdat ik morgen toch ook al een ritje in het vooruitzicht heb dus niet te veel van het goede in één dag. En zo kwam ik weer thuis na 94 km waarbij ik kan stellen dat ik maar een heel klein buitje heb gehad en hier in de polder stonden de plassen langs de wegen, dus ik was op tijd weg.

Geen opmerkingen: