20 augustus 2009

Nog even de Zomertoer 2009




Het zal zwaar weer worden vandaag dus als ik nog wat wil moet ik er vlug bij zijn denk ik. En of ik nou wel of niet goed gedacht heb, of hoe het ook allemaal gekomen is, ik ben weer thuis en de teller gaf vandaag precies 100 km aan, mooi gegaan zal ik maar zeggen. Om 7 uur was ik al actief bezig in de tuin, nou is dat ook weer niet zo bijzonder maar als ik me dan even flink inspan ben ik ook zo weer klaar en dat was om half 9 al zo ver. Eerst maar even een bakkie koffie doen dat heb ik nu wel verdiend zullen we maar zeggen. Nu had ik gisteren bij de Zomertoer 2009 een shirt met een L in het tasje met pet en vaantje en ik dacht dat ik echt wel een grote brede man was, mooi niet, veel te groot. Mijn eerste gedachte was,”Nou jammer” maar toen ik in de krant las dat ze vanmorgen weer vanuit Medemblik gingen starten bij Cafe Brakenboer en de mevrouw waar ik het van in ontvangst had genomen mij verteld had , “Als het niet past, kom je maar ruilen” dus ik vanmorgen even naar Medemblik. Het was er beginnend druk, de eerste stuk of 10 brommers stonden al aan de kant, vandaag zou er een rit worden gemaakt via diverse dorpen in de kop van Noordholland met nostalgische brommertjes. Tijdens mijn verblijf daar op de Oosterhaven kwam ik bij toeval ook nog een kennis tegen die daar woonde, Martin en Tiny Weel, we hebben een tijdje staan kletsen en ondertussen groeide het aantal deelnemers voor de “brommertocht” langzaam aan tot tientallen, een prachtig gezicht en af en toe herkende ik situaties met brommertjes uit mijn jeugd. Eén van de deelnemers kwam op een solex, overbekend in de jaren ’50 en’60, hij vroeg of er ook een monteur aanwezig was want hij had zijn stopkabel er afgetrokken en kon het motortje niet meer stoppen, dat “spul” heeft nou eenmaal niet het eeuwig leven. Na mijn boodschap in Medemblik, wat heel vlot werd afgehandeld, ben ik door gereden naar Zwaag, er is een zwager jarig dus even langs voor de felicitaties. Op het stukje van Middenmeer naar Medemblik kreeg ik een heel klein buitje en het begon erg te waaien bovendien werd de lucht al flink “rabbig” en zouden er best meer buien kunnen komen. In Onderdijk stonden er zelfs plassen langs de weg en in Wervershoof was alles nog droog, zo zie je maar met buien weet je het nooit. In Zwaag zat men buiten en met koffie en gebak is dat lang vol te houden. Zo rond kwart voor 12 ben ik weer opgestapt en omdat de lucht weer helemaal helder was ben ik nog maar even naar Zuidoostbeemster gegaan. Ook daar was visite, ik ging er van uit dat die allemaal alweer weg waren als ik daar tegen half 1 binnen zou komen rollen, maar nee hoor “De Banaan” is gesignaleerd en vormt meteen gesprekstof vooral m.b.t. wielrenners die meestal met schreeuwen en brullen in groepsverband zich een weg banen door Noord-Holland. Als men een individuele renner tegenkomt is er meestal niets aan de hand en worden de verkeersregels netjes nageleefd maar met groepen en groepjes is dat altijd hopeloos. Ik ben het daar helemaal mee eens, het is jammer dat het imago van de mensen op een racefiets door een stelletje “wilden” zo omlaag wordt gehaald. Zo rond half 3 ben ik weer opgestapt en heb mijn rondje vol gemaakt via Middenbeemster, De Rijp, Graft enz. In Graft ben ik nog even gestopt voor een foto, dit monumentale pand ben ik al zo vaak voorbij “gevlogen” en dan dacht ik vaak, “volgende keer zal ik een foto maken” en nu is het er eindelijk een keer van gekomen. Als ik thuis ben is het nog steeds droog en schijnt de zon, mogelijk dat het ergens anders wel slecht weer is of is geweest.

Geen opmerkingen: