05 augustus 2009

"Zomertoer" dus rustig ?????





“Mooi gaan joh” ja inderdaad het is mooi gegaan vandaag, eerst even de reactie op mijn vorige stukje betreffende de gefrustreerde automobilist, Kees reageerde maar miste het verslag van de thuisreis. Het was kwart voor 7 toen ik thuis was en er viel alleen maar te vermelden dat het hard gegaan was, (voor mij althans) over 80 km, 2 uur en 3 minuten is “pittig” inderdaad het kan harder maar niet voor mij. Vandaag maar wat rustiger, hoewel, dan moet je niet de groep wielrenners uit Wervershoof langs zien gaan, maar daarover later. Ik ben van start gegaan richting Alkmaarseweg en bij de rotonde aan het eind zo maar een keer via de Oudelanderweg naar Medemblik gereden, nergens was er iets bijzonders te zien, ook niet op de dijk van Medemblik naar Enkhuizen. Wel veel fietsers en mensen die vandaag allemaal hun beste beentje voor hadden gezet om volop te genieten van het mooie weer. Op het IJsselmeer was het druk met de zeilboten in alle kleuren en maten, hoewel de meesten gewoon wit waren. Bij Enkhuizen ben ik maar rechtdoor gegaan en niet richting de dijk omdat ik dan later toch weer terug moet naar het fietspad langs de Provincialeweg. Bij de afslag naar Hoogkarspel heb ik die genomen om dan verder weer over de Zwaagdijk te gaan. In Hoogkarspel ben ik even gestopt om de watertoren nog eens vast te leggen, het blijft het markantste punt in de hele omgeving, als kind was het al een enorm gebouw als je er een keer met de fiets in de buurt kwam en nu is het eigenlijk nog zo, ‘t blijft een enorme blikvanger. Richting Zwaagdijk is dan nog maar een paar kilometer en meteen maar even bij mijn zus langs die in het ouderlijk huis woont. Na wat gedronken te hebben ben ik weer verder gegaan en na 3 a 4 km ben ik weer gestopt bij een vroegere buurjongen die net in zijn tuin bezig was, als je ook over je geboortedorp fiets zie je altijd wel wat en is er genoeg om over te praten. Toen ik bij hem stond trok een hele groep wielrenners voorbij, het bleek de groep uit Wervershoof met op dat moment voorop broer Ben. Na een minuut of 5 ben ik weer verder gegaan, niet met de intentie dat ik de “mannen” nog in zou kunnen halen maar op een bepaald moment aan het eind van de Bobeldijk zag ik ze tot mijn verbazing een heel eind voor mij rijden. En dan begint het weer, dat onvermijdelijke RIS, een schepje er bovenop, en nog één en nog één en al spoedig rij ik er vlak achter. Bij de oversteek van de Braken, waar verkeerslichten staan zag ik de achterste 4 man door rood gaan en ik ben uiteraard gestopt. Toen ik weer door mocht was het gat weer aanzienlijk dus weer de reserves aanspreken en ik kwam weer snel dichterbij, door De Goorn, door Avenhorn en weer ging het mis, de vuilnisauto hield flink links en de auto voor mij sloot het gat daarna af en over het trottoir vervolgde deze zijn weg, weer was het gat groot, niet wetende of de groep ook richting Schermerhorn zou gaan heb ik nog één keer “vol gas gegeven” en toen ik rechtsaf ging bleef de groep rechtdoor gaan, mogelijk richting Oosthuizen, ik hoor het t.z.t. wel van mijn broer die toen niet meer voorop reed. Ik ben via Schermerhorn weer richting Middenmeer gegaan en kwam langs de Oosternotweg nog een combine tegen die een begin maakte met de oogst. En zo kwam ik weer thuis na iets van 117 km meen ik.

Geen opmerkingen: