11 augustus 2009

Het 400ste verslag gaat over molen "De Haen"



Een rondje fietsen en dan helemaal niemand spreken of iets tegen komen onderweg is haast ondenkbaar, de meeste keren is er wel iets te “beleven”. Variërend van boze automobilisten tot onschuldige huismoeders en baldadige jeugd, alles is mogelijk en er is nog veel meer op te noemen. Vanmorgen ben ik vertrokken om zomaar een rondje te maken, via de Tussenweg naar Medemblik en toen passeerde ik op de Medemblikkerweg een man of 4 op de racefiets die ook richting Medemblik gingen. In Medemblik moest ik een tijdje wachten voor de ophaalbrug die net omhoog ging. Na enkele minuten stopten de 4 renners achter mij en de eerste vraag was, “Zit er nou echt geen motortje in ’t gaat zo hard” Er volgde een vrolijk gesprek over het wel en wee van de recreant in het algemeen, veel mag wel maar lang niet alles vooral als je mensen tegenkomt in de auto wisten ze te vertellen, dus schijnbaar ook wel eens wat minder positieve ervaringen. Weer verder via Wervershoof, ja je raad het al, langs mijn jongste broer en weer niet thuis, die gast sjouwt wat af. Dan maar richting Enkhuizen, een keer langs de ingang van “Sprookjeswonderland” mensen wat een drukte het was ongelofelijk zo veel auto’s als er al stonden en de stroom ging gewoon door. Toen ik Enkhuizen door was en richting de kruising van de afslag naar Lelystad passeerde kon ik op een bepaald moment niet verder, het fietspad langs de Provincialeweg was afgesloten tot aan Broekerhaven dus met omleidingen werd ik een heel andere kant opgestuurd. Uiteindelijk was ik weer op bekend terrein en heb ik weer zelf kunnen bepalen waar ik heen wilde gaan. Via wat weggetjes links en rechts kwam ik in de buurt van Blokker, Zwaag, Zwaagdijk en Nibbixwoud. Vanaf hier ben ik richting het viaduct bij Abbekerk gegaan, het is me al een paar keer opgevallen dat er nog steeds niets gebeurd op de plek waar maanden geleden al een stuk van een molen werd neer gezet en nu heb ik dat eens in alle rust bekeken. Via Google en dan typen : “molen de haen” dan kom je alles aan de weet over wat er t.z.t. mogelijk zal gaan verrijzen. De gemeente Medemblik wil een oude molen weer opbouwen op die plek en dan meteen een restaurant erbij creëren alleen weet nog niemand wie dat zal gaan betalen dus duurt het gewoon nog een aantal jaren maar dat er wat komt is duidelijk en de plaats is helemaal niet zo gek.

Geen opmerkingen: