24 november 2014

Boven langs en weer terug












’t Is weer voorbij die mooie zomer, dat melodietje had ik vandaag zomaar in mijn hoofd en het bleef terug komen bij elke trap op de pedalen. Wat weer een topdag  en we kunnen niet zeggen dat de zomer voorbij is, elke week zijn er wel weer een paar dagen dat je het zomer gevoel weer helemaal terug krijgt. Ik had in mijn hoofd om vandaag maar weer een keertje op en neer te gaan naar Oudemirdum. Maar door onregelmatig werken van Bianca leek het me verstandig om eerst even te bellen. Zo gezegd zo gedaan, “Met Thimo de Zwart” “Hoi Thimo met opa” en zo volgt er een gesprek waarbij ik informeerde op zijn moeder er ook was, “Nee, die is er niet ze is zoals gewoonlijk aan het hardlopen of fietsen of zoiets in het bos” Ik helemaal blij, zou ik dan toch nog één van de kinderen hebben aangestoken om wat extra beweging hoog in het vaandel te houden. Bianca even mobiel gebeld en gevraagd of ze de hele dag in het bos bleef, “Hoe weet jij dat Pa” dus ik was uitleg verschuldigd ze vond het prachtig zoals Thimo het had uitgelegd, zo erg is het echt niet hoor maar af en toe is het wel lekker. Ze moest wel om half twaalf weg en op het moment dat ik haar aan de telefoon had was het half 9 dus mijn tijd was beperkt, geen bezwaar een trap extra en alles komt goed. Het is heerlijk zonnig en op de Afsluitdijk kom ik echt geen fietser, brommer of wandelaar tegen, alle ruimte om door te karren. Hier en daar tegen de zon in maar het gaat overal super snel. Bij Bianca omkleden een tijdje kletsen en dan koffie, nog meer koffie met heerlijke gevulde speculaas. Zo rond half 12 zijn we ieder onze eigen weg gegaan en was ik alweer vrij snel richting N.H. In Oudemirdum kon ik de verleiding niet weerstaan om even de Beukenlaan in te rijden, een glooiende weg met prachtige bomen naar de bosrand. Later net voor Workum de molen even meegepakt en dan door naar de Afsluitdijk. Ik verwonderde mij erover dat er zoveel vogels ver in het water stonden op het stuk waar vaak veel surfers zijn, begrijpelijk er staat daar weinig water en de vogels hebben daar een “eilandje”. Als ik bijna bij Den Oever ben komt er iemand hardlopend in mijn richting, mijn eerste gedachte was, die zal toch niet de dijk over gaan dan is hij nog niet klaar. Het viel allemaal mee het is een bekende die meteen al druk arm gebaren makend min of meer een verzoek deed zo van stop even, het was Jan Bouwman uit Middenmeer Jan wilde wel eens een stukje in een andere omgeving hardlopen dus een stukje dijk leek hem wel wat. Vanaf Den Oever wijk ik iets van het normale pad af en ga over Slootdorp, allemaal wegen waar ik goed door kan rijden en geen schooljeugd tegen zal komen. Het heeft resultaat gehad, het was zo’n 600 meter korter en het gemiddelde bleef hangen, na 159,39 km op precies 33 km per uur, ja ja opa doet het nog redelijk, al zeg ik het zelf.

2 opmerkingen:

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Opa doet het nog wel iets meer dan redelijk, geloof mij maar! 33 gemiddeld heb ik nog nooit gehaald hier in de Strada, die bleef een paar keer hangen op 32,3 gemiddeld over de gehele woon-werkrit.
Petje af!

Groeten, Adri.

klaas de jong zei

Mooie fotos! Beukenlaan in Oudemirdum? Of vergis ik me

Groet
Klaas