15 februari 2016

Bijna een "Molentocht"







De plannen voor vandaag zijn niet tot het beoogde resultaat gekomen. Ik had eigenlijk het plan om even naar Dronten te rijden om een paar reserve banden op te halen, maar de wind stond in mijn “weerprofeten” overal zo’n beetje dwars op mijn route en dat vind ik nooit zo prettig en komt vast wel weer een dag dat het beter is. Wel was ik van start gegaan om die kant op te gaan maar al snel heb ik de koers gewijzigd en ben op visite gegaan bij Kees en Marian van Hattem in de Heerhugowaard. Kees was druk met het stapelen van hout voor de kachel en had zo op het eerste gezicht een voorraad voor 2 winters. De koffie smaakte weer als vanouds en na een tijdje kletsen ben ik weer verder gegaan via het “Park van Luna”. Het weer is nog niet zoals ik had verwacht, bewolkt en tegen regen aan. Inderdaad een paar kilometer verder kreeg ik regen/hagel en natte sneeuw in één, niet ernstig maar wel hinderlijk, de bril in de koker, en verder, met de pet wat dieper over de ogen. De driemolens staan er vredig bij langs de Schermerdijk maar nog steeds een bewolkte lucht, heel anders als ik een 20 km verder ben en in Hoogwoud langs “De Lastdrager” fiets. De molen uit 1608, tenminste dat wordt aangegeven op het bordje hoewel er op internet andere bouwjaren worden gesuggereerd en hij is buiten gebruik , er is nu volop zon en geen wolkje meer te bekennen. Bij het binnenrijden van de Wieringermeer staan een hele serie ander molens die wel rendabel zijn in deze tijd, dankzij de verstrekte subsidie. Maar de boterbloemen bloeien ook alweer in de berm zie ik wel, al is het nog dunnetjes. Het ritje was “kort” maar afgezien van dat ene vervelende buitje met 71 km niet al te kort maar ook niet lang.

Geen opmerkingen: