24 februari 2016

Een start met hagel en natte sneeuw onderweg.








En weer ben ik voldaan thuisgekomen, een apart ritje met van alles en nog wat. Eerst naar Hoorn om bij Gerard en Ina op een soort ziekenbezoek te gaan. Gerard heeft in het AMC afgelopen maandag een apparaatje ingebouwd gekregen om zijn hart, indien nodig, in het gareel te houden, onlangs ging dat tot 250 slagen en dat is toch echt te veel van het goede. We gaan er vanuit dat het nu allemaal de goede kant op gaat, zelf is hij er optimistisch over want hij stelde al dat hij de eerste 10 jaar geborgen is en dan vernieuwen ze het eventueel en kan hij weer aan de volgende periode beginnen. Het weer is me te wisselvallig om na dit bezoek naar Oostzaan te fietsen daarom maak ik maar een rondje via Enkhuizen enz. Het was in Middenmeer vanmorgen een witte straat door een enorme hagelbui en temperatuur net onder 0. Bij het verlaten van Hoorn ga ik over de brug en onder de Oosterpoort door naar de dijk. Er staat een licht windje en na enkele kilometers zie ik in mijn spiegeltjes een wielrenner die enorm zijn best doet om mij in te halen, het mag ondanks dat ik geregeld rond de 40 op de teller zie. Als hij me is gepasseerd zet ik de achtervolging in, leuk spelletje, vooral omdat ik hem af en toe voorzichtig achterom zie kijken of onder zijn arm door, ik rij een paar meter achter hem met een gangetje van 42 a 43 km. Als ik naast hem rijd raken we aan de praat, hij komt uit Amsterdam en maakt een rondje “Markermeer” en denkt er toch over om ook over te gaan op zo’n gele fiets want dat gaat toch wel erg gemakkelijk. Bij Enkhuizen neemt hij de dijk richting Lelystad en ik ga via mijn vaste route door Enkhuizen en dan via de dijk langs het IJsselmeer naar Medemblik. Op Andijk kreeg ik nog even een bui(tje) , natte sneeuw is ook niet prettig heb ik ervaren, en dan nog even binnen wippen bij Ben en Riet waar alles bijna als vanouds lijkt te zijn, blije opgewekte mensen. Later, bijna in Medemblik, blaast het gemaal “De Vier Noorderkoggen” oftewel het “Stoommachine museum” net stoom af zo te zien, wat bij dit heldere weer een opvallend iets is. Als de Quest weer binnen staat is het net 85 km geweest voor vandaag.

Geen opmerkingen: