26 februari 2018

Koud en even verder een grote brand



“Koud hè” dat stond jaren geleden op de reclame schaatsmuts van Yvonne van Gennip inmiddels hebben we andere favorieten maar het gezegde is nog steeds van kracht vooral vandaag. Het was echt zo dat ik er bijna meer voor voelde om thuis te blijven dan om op pad te gaan. Zo rond 11 uur won m’n verslaving het van m’n verstand en ben ik me gaan omkleden en dat is een juiste beslissing geweest. Een klein rondje kon nog vandaag zonder te ver van huis te gaan, schaatsen komt er toch niet van want bijna alle sloten liggen nog open en wat er ’s nachts bijkomt gaat er overdag weer af, levensgevaarlijk.


Ik ga eerst richting Medemblik en zie dat er langs het IJsselmeer heel wat foto’s zijn te maken die je normaal gesproken niet vaak zal kunnen maken. Golven door de wind en dan vriezend weer geven altijd mooie ijsfoto’s, en wind was er genoeg. Even naar zus Margriet een heerlijke bak soep gehad en dan weer richting Middenmeer. Ik ga via het Egboetswater richting Hauwert, Nibbixwoud en Wognum om zo langs de A7 weer thuis te komen.
Als ik op de kruising kom zie ik dat er ergens richting Wognum iets te hard wordt gestookt, dit klopt niet en inderdaad als ik in die richting kom is het flink raak. Ik lees net dat er door een explosie in een verbouwde boerderij brand is ontstaan waarbij één persoon gewond is geraakt en dat het bedrijf wat hier nu in is gevestigd juist afgelopen zaterdag officieel is geopend.
En even later wordt er op nog geen 10 meter voor me net door de politie een wit-rood lint uitgerold en mij wordt meteen verteld “Meneer U mag hier niet meer langs” nou omkeren en met een omweg terug. Ik hoor nog wel een mevrouw zeggen, die vanaf de brand kwam fietsen, “D’r bloift niks van over, alles gaar ‘r an” voor mij als geboren “Westfries” duidelijk taal. Op het laatste stuk krijg ik nog een paar sneeuwvlokken om de oren maar dat viel gelukkig mee en zo kwam ik na 62 km weer thuis.

Geen opmerkingen: