08 februari 2018

Weer een "zondag" in de week



Het zit er weer op, een kort ritje maar met heel veel zon dat is echt genieten. Bij vertrek viel de temperatuur nog niet helemaal mee maar toen de zon er wat meer bij kwam was het heerlijk. Zo maar een kris kras rondje voor vandaag via de Obdammerdijk langs Tom en Gerda waar de deur vast was en later hoorde ik dat ze beide met griep in bed lagen dus gelukkig ben ik die kans op griep mis gelopen.
Op mijn verder ritje kwam ik in Spierdijk nog weer eens een geploegd perceel tegen waarvan ik kon zeggen “Dit is pas echt zware klei” arme mensen die moeten bewerken.





Al fietsende kwam ik in Hoorn waar de “Scheepsjongens van Bontekoe” nog steeds op de kademuur staan/hangen en zitten. Ook aan het eind van het z.g. “Houten Hoofd” staat nog een “kopstuk” van, ik neem aan hun vroegere baas op ’t schip, Willem Ysbrandz Bontekoe van Hoorn, die leefde volgens het opschrift van 1587 tot 1657, een beetje cultuur mag wel.
Vanaf dit punt heb je een mooi uitzicht op “De Krententuin” in vroeger jaren een bekende gevangenis, het bruggetje over en dan als eerste gebouw het wachthuisje genaamd “De Krent”. Via bekende wegen en paden naar Blokker even bij zus Ria een bakkie doen en dan naar huis.

Het is ondertussen prachtig zonnig weer en dat is te merken want vanaf “Vliegveld Middenmeer” zie ik verschillende kleine sportvliegtuigjes omhoog gaan. Thuis gekomen de afstand gecontroleerd wat voor dit ritje precies op 75 km is geëindigd .

Geen opmerkingen: