11 februari 2019

Het kon weer.



Eindelijk kon het weer, een keertje heen en weer naar Oudemirdum. Ik had dit al een tijdje in mijn hoofd maar elke keer was het weer spelbreker en vanmorgen scheelde het ook niet veel. Ik ging van huis nadat ik een aantal buien over had laten waaien en toen ik eenmaal van huis was begon het al heel snel weer te regenen en heb ik in Wieringerwerf nog even onder het viaduct staan wachten tot het weer acceptabel was en ik redelijk verder kon.



 Op de Afsluitdijk was het nog maar zo, zo, hoewel het al snel opklaarde en de zon zelfs af en toe tevoorschijn kwam. De wind zat dwars achter de dijk dus het ging redelijk, aan het eind zag ik waar het dagrecreatie terrein voor opgeofferd is, opslag van speciale betonblokken voor dijkversterking vanaf Kornwerderzand richting Friesland werd me op de thuisreis verteld door Jan Wessels die ik toen nog heb ontmoet.


Ook een omleiding voor fietsers waar ik weinig problemen mee had omdat ik meestal via de brug op dit punt rechtsaf ga. Bij het Waddencentrum is het erg rustig, niet verwonderlijk, ook op de dijk kwam ik niet één fietser, bromfietser of wandelaar tegen, wie gaat er ook met zulk weer en temperatuur de dijk over ?



Bij Bianca koffie en koek en bijkletsen en later een broodje voor ik weer op huis af ga. Siebo is bezig een klein schuurtje te maken voor gasten van het vakantiehuisje die dan hun eigen onderkomen hebben voor fietsen enz. met een aansluiting om elektrische fietsen op te laden, echt een schoonzoon met twee rechterhanden in kwadraat.  De eekhoorns zitten rustig in hun buitenverblijf en de sierkrielkippen met haan lopen rustig rond over het erf.
Als ik bij de “kop” van de Afsluitdijk kom staat daar ook een bord zodat ik niet de extra ronde over de kop ga maken en op dit punt linksaf ga.
Bij Den Oever zijn Johan van Dijk en Nolly Diender net klaar om richting Kampen te gaan, de steenzetters hebben het voor vandaag weer verdiend.
Als ik dan onder het viaduct doorga staat daar iemand met een fototoestel, even stoppen een praatje maken het bleek dus te gaan om de eerder genoemde Jan Wessels die foto’s maakt in opdracht van o.a. Gemeente Hollandskroon van de veranderingen bij en in Den Oever en ook de verzameling van gegevens over de aanleg van de Afsluitdijk die de komende jaren een heel ander uiterlijk zal krijgen. Als alles weer is opgeborgen en de wasmachine draait kan ik aan het verslagje beginnen van de rit van vandaag die weer standaard 160 km onder de wielen door liet gaan. Ook de Diggro Q8 heeft op de heenreis één en ander vastgelegd wat op deze laatste foto is te zien.



Geen opmerkingen: