01 juli 2019

Het fietspad is oké tussen Enkhuizen - Lelystad



Controle van het fietspad langs de dijk Enkhuizen – Lelystad zo zou dit verhaal kunnen worden gedoopt. Het is volledig goedgekeurd zo zou ik het in ’t kort kunnen omschrijven, een paar min puntjes worden mogelijk op termijn bijgewerkt. Mijn laatste ritje was van 3 juni en het is vandaag 1 juli de dag waarop het fietspad langs de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad weer officieel open zou worden gesteld, het werd een paar dagen eerder met veel vlagvertoon van Rijkswaterstaat.




Mijn grote angst was het zand waar veelvuldig over werd geschreven en waarbij zelfs een paar keer de dijk in beide richtingen werd afgesloten voor gemotoriseerd verkeer vanwege de door de wind ontstane zandbanken op de rijbaan. Op een paar kilometer na Enkhuizen kwam ik in het “gevaren gebied” het viel alles mee, wel was de bezemwagen er net langs gegaan, een grote trekker met een nog grotere bezemrol kwam me tegemoet na gedane arbeid. Tot aan Trintelhaven is er t.o.v. voor het onderhoud weinig veranderd behoudens dan de enorme zandvlaktes links en rechts van de dijk, het fietspad heeft hier weinig veranderingen ondergaan.

Na Trintelhaven wordt alles anders, geen zand meer en een mooi nieuw fietspad en dat bleef zo tot aan Lelystad. Op de brug/sluis ben ik weer omgekeerd, de brug stond ook net omhoog dus verder gaan had geen zin en de dijk inspectie was hier ten einde.




Nog wel even naar de “poepende man” gereden, een paar foto’s en dan weer terug naar Middenmeer. Vanaf het water wordt nog wel flink gewerkt, de steenlaag onder aan de dijk wordt vervangen door een nieuw keientapijt en de onderste rij is overal “vast gestort” met een teerachtige substantie. Al met al een prima fietspad wat weer in mijn ogen, drukker werd gebruikt dan gewoonlijk, want ik kwam er heel wat tegen of misschien net zo nieuwsgierig naar het resultaat als ikzelf. Zo werd mijn eerste "oefen" ritje meteen alweer 121 km, een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen.Net voor Middenmeer kwam ik Jan Bouma alweer tegen, bezig met een trainingsrondje.


1 opmerking:

Wilco Pompert zei

Ik heb ook plannen het fietspad binnenkort te gaan testen.