15 mei 2024

Een leuk rondje

 


Vandaag is  het weer een uitgelezen dag om een rondje weg te trappen, zon en weinig wind. Even een appje naar mijn zoon of hij thuis is of op z’n werk. Het duurde niet lang toen er een reactie kwam, “woensdag ben ik altijd vrij” dus even op naar Alkmaar.

Bij Oude-Niedorp zag ik een boer bezig met de mestverspreider om via “sleep” pijpen de vloeibare mest te injecteren in het grasland. Maar ongelukkig genoeg maakte hij een bocht waardoor de gele en rode slang los raakten van elkaar en meteen spoot de gier in de vrije ruimte.Dus stopte de combinatie en werd de schade weer hersteld.


Enkele kilometers verder in de buurt van Noord-Scharwoude werd het land ook bewerkt en werd meteen geplant met de grote plantmachine. In Alkmaar koffie met een heerlijk cakeje
  en na de nieuwste berichten weer verder.

En wat voor nieuwste berichten, Gerard is van plan, als hij bijna aan het eind van z’n werkzame leven is, naar Santiago de Compostella te fietsen, wel met elektrische ondersteuning, maar toch. Het is nog niet zo ver, maar het begin is er door lid te worden van de Sint Jacobsstaf en het voornemen om te beginnen met trainen.


De Quest stond weer veilig bij z’n soort genoten allemaal benzine monsters die sneller kunnen. Aan de buitenkant wordt de muur gereinigd met een hoogwerker en hogedrukreiniger.


Als ik uit alle verkeersdrukte weg ben ontmoet ik weer een bekende in z’n witte Quest XS die ook een rondje maakt.

Het trapt zomaar door tot ik wel even ben gestopt om een foto te maken van dit plantwerk in het groot, maar liefst 6 rijen in één keer, de techniek gaat steeds verder.



Dan bij Enkhuizen de “Koepoort” vastleggen en in Onderdijk de “Dijkwerker” en tot slot de eerste aardappelen die boven de grond staan, waarschijnlijk “Opperdoezerronden” een heel vroeg ras met misvormde knollen welke wordt aanbeden door liefhebbers. Als ik thuis ben staat de teller voor deze zonnige dag op 120 km.

Geen opmerkingen: