15 januari 2008

Fietsrek op een aanhanger











Wat moet je doen als het geen weer is om te fietsen, iets “fabriceren” waar je ingeval van nood nuttig gebruik van kan maken. Als ik gewoon nuchter redeneer zal mijn Quest binnenkort toch een keer naar de “dokter” moeten voor groot onderhoud, ruim 22.500 km op de teller en nog steeds de zelfde ketting en tandwielen die naar mijn idee vervangen moeten worden, de remmen vragen ook om serieus onderhoud en zo zijn er nog wat kleinigheden. Dus ik zal binnenkort naar Dronten moeten, ook al om reserve banden op voorraad te hebben, dan is het mogelijk om met de fiets daar heen te rijden maar als je een afspraak maakt voor een bepaalde dag en het is dan toevallig niet zulk ideaal weer dan vind ik een retourtje van 180 km net even te gewaagd en nu heb ik een alternatief. Wat voor alternatief heb je dan zal je zeggen, het volgende, de foto’s wijzen al in de goede richting, als je kunt beschikken over een aanhanger die 2 meter lang is en je fiets is 2,85 m. dan moet er geknutseld worden om hem veilig te vervoeren. Gisteravond met pen en papier één en ander uitgetekend en gemeten en vanmorgen wat ijzer gehaald en bij een vriend, die al had aangeboden om alles zonodig aan elkaar te lassen, alles, zoals ik ze op tekening had, aan elkaar gelast. De achterkant kon met een paar strippen “plat” vast geschroefd worden op de bouten in de achterklep en voor heb ik uitschuifbare delen gemaakt zodat hij eventueel ook op een andere maat kar is te gebruiken, deze worden vastgezet met spanelastiek of spanbanden, de wielen staan vast met toeclipriemen in het frame, helaas steekt de fiets achter een stuk over maar is wel veilig te vervoeren op deze manier. Met elkaar een paar uur knutselen en daarna nog even de meniekwast er over en zie hier, toch nog een nuttige dag.

Geen opmerkingen: