29 januari 2008

Klaar terwijl u wacht

Het is weer voor elkaar, de rechterschokbreker/veerpoot piepte af en toe maar dat leek niet erg maar de laatste tijd begon het toch steeds irritanter te worden, ook na dat ritje van gisteren, dus met de spuit er op en verschillende oliepreparaten maar niets hielp, wel raakte ik steeds meer geïrriteerd door dat stomme gepiep. Teneinde raad Ymte gebeld en die vertelde me dat er mogelijk een veer zou zijn gebroken maar je kunt er mee door fietsen maar het moet wel een keer vervangen of nagekeken worden. Het is zo klaar, een half uurtje en het is voor elkaar, je komt maar een keer langs. Het was toen ruim 10 uur en na nog een bak koffie ben ik toch maar van start gegaan, ik dacht altijd 90 km maar met iets meer dan 80 km was ik in Dronten bij Velomobiel. Theo zou zich er over ontfermen maar was eerst nog bezig met een andere fiets waar ook op werd gewacht. Toen die van start was gegaan werd mijn fiets op de werkbank geplaatst en werd de veerpoot los geschroefd, een paar boutjes en een rubberring dan op zijn kant, van onderaf 3 borgveertjes los wippen en de drie stangetjes los halen. Vervolgens kon het wiel naar buiten uit de wielkast dan het dopje uit de naaf nemen en met een inbussleutel het wiel losmaken van het remmechanisme. Het onderdeel werd vervolgens door Theo gedemonteerd en toen bleek dat de veer niet gebroken was maar door wat ingewerkt vocht en stof totaal verdroogd was waardoor hij stug liep en tegen de wand van het huis schuurde mede ook doordat de kunststof glijbus van de veerpoot ingesleten was. De benodigde onderdelen werden vervangen en schoon gemaakt waarna alles weer werd gemonteerd op de juiste plaats en kon ik na een korte “pitstop” weer op weg naar Middenmeer. Omdat ik van huis was gegaan met niet al te veel proviand ben op de dijk bij Lelystad even gestopt bij het “mobiele snackpaleis” en heb daar een paar broodjes met iets warms naar binnen gewerkt en een bak koffie van de “zaak” toe en vervolgens de laatste 60 km naar huis waar ik rond 5 uur weer uit de fiets ben gestapt.

Geen opmerkingen: