05 augustus 2008

R.I.S. gewoon "rissen"




Vandaag bewust een paar keer bezig geweest met het “nieuwe woord” RIS, Kees van Malssen was meen ik ooit de eerste die dit woord heeft gebruikt of heeft “uitgevonden” het z.g. Racefiets Inhaal Syndroom. Ik was van start gegaan en passeerde voor de zoveelste keer het ergernis gevende, geld verslindende, meest onzinnige “kunstwerk” in de A7 en de Flevoweg in de Wieringermeer, Faunaduikers. Ik heb al eerder mijn ongenoegen geuit over deze onzin, dan kunnen ratten, muizen en eventueel hazen droog over naar de andere kant van de A7 om daar, als ze een jager ontmoeten en toevallig haas heten te worden afgeschoten maar nu kunnen ze nog niet eens met droge poten over want het plankje ligt in het water en alles op rekening van de Postcodeloterij want die steunt zo’n hoop “goede” doelen. Oké, ik heb mijn gal weer gespuwd en nu weer verder fietsen. Ik kwam via een aantal mooie wegen in Zwaag waar ik even iets af zou geven bij familie. Ik was nog maar net een kilometer het dorp ingereden of moest al heel dicht naar de kant omdat er een politieauto aankwam met loeiende sirene en zwaailicht al heel rap gevolgd door de eerste ambulance en vrij snel daarna ook nog een tweede, schijnbaar is het ergens niet helemaal goed gegaan maar van zulke dingen word ik zelf wel wat extra voorzichtig. Na mijn boodschap weer door naar Zuidoostbeemster, in Berkhout werd ik staande gehouden door iemand op de racefiets dus in de remmen en net om de hoek stoppen en kletsen, deze fietser bleek een neef van me te zijn en het eerste wat hij zei was: “Zag je me gisteren niet” nee, ik had hem niet gezien wel wist hij te vertellen dat ik in Rijs reed in Friesland en hij had nog een schreeuw gegeven, inderdaad ik hoorde gister wel iemand naar mij roepen maar was er al voorbij voor ik iets zag dus ben door gegaan maar dat was mijn neef dus geweest. Toen we stonden te kletsen passeerden ons een man of 7 of 8 op de racefiets die nogal haast leken te hebben en na ons gesprek heb ik dus bewust de achtervolging in gezet, alleen is het dan afwachten of ze de zelfde weg nemen als ik van plan was te nemen. Alles liep zoals ik had gehoopt, alles ging richting Oosthuizen, eerst inhalen en dan er langs. Bij de oversteek naar de andere kant vlak naast “La Mere Ann” komt een mooi recht stuk met voldoende ruimte om te passeren want er werd al snel in waaiervorm gereden maar met een gangetje van zo’n 46 km was passeren niet zo’n probleem. Niemand had de “puf” om achter mij aan te komen maar ik kreeg wel een nieuw groepje in het oog, misschien kan dat ook nog even, net voor Oosthuizen, het “gas” er flink ophouden en een paar honderd meter voor de brug had ik deze 4 mannen ook te pakken. Even later bedacht ik dat dit nu echt RIS(sen) was geweest. Door naar mijn adres in de ‘Zuidoost’ en gezellig bijkletsen. Later kwamen er nog een paar goede kennissen en dan wordt het iets later vooral omdat ik daarna nog even het gras heb gemaaid. Ik denk dat het zo rond kwart over 3 is als ik weer verder ga, richting Alkmaar en Heerhugowaard, eerst langs het NH-kanaal en door Oost en West-Graftdijk en weer heerlijk verder naar de volgende afslag. Na diverse wegen en afslagen te zijn gepasseerd kwam ik bij de oversteek vanuit de Heerhugowaard naar de dijk waar een fietspad op de dijk ligt, juist op dat moment ging er iemand langs op de racefiets terwijl ik omhoog ging en nog op gang moest komen, ik had het idee dat hij even op de pedalen ging staan om mij niet de kans te geven om hem in te halen, juist dat idee werkt bij mij averechts, meteen een schepje, zeg meer schep, er bovenop en al gauw reed ik steeds dichterbij maar het ging wel tegen de 40 km, dan maar er voorbij, vol gas 47, 48 km en dat hielp, hij zakte meteen af maar bij de stoplichten stond hij weer achter mij en bij de start bleef hij achter mij hangen. Hoelang zal hij dit volhouden, ik wist het niet, nu wel, 400 meter precies volgens de teller, verder kon ik de rest van de rit rustig doortrappen zonder verder nog RIS gevoelens te krijgen.

Geen opmerkingen: