20 augustus 2008

Tallships Den Helder




Tallships, je hoort bijna niet anders hier in de kop van Noordholland, de regionale radio en krant maken er geregeld melding van en dat is dan ook de oorzaak dat ik op het idee kwam om dan ook maar eens te kijken wat dat allemaal inhield. Het weer werkt niet echt mee om op elk willekeurig moment van start te gaan, tenminste als je droog van start wil, tot twee keer toe wacht ik de volgende bui maar even af, maar dan is het zo ver en ben ik onderweg. Naar Den Helder is maar 30 km dus dat is het bezwaar niet, ik ben mooi op tijd en hoop daardoor niet al te veel bezoekers voor mijn wielen te krijgen want drukte, nee, dan liever een andere kant op. De weg naar Den Helder was al aardig drukker als normaal maar bij de oversteek naar de Balgweg kreeg ik voorrang van een automobilist en kon mijn weg snel vervolgen. De politie, bijgestaan door verkeersregelaars, stonden al bij de brug over het Noordhollandskanaal, de z.g. Kooybrug het verkeer op te vangen en naar parkeerplaatsen te sturen als men naar Den Helder wilde voor het “Tallship” gebeuren. Met de Quest kon ik overal vlot langs en binnen de kortste keren stond ik op de kade naast die enorme zeilschepen die van over de hele wereld hier naar toe zijn gevaren. Er was nog volop ruimte om met de Quest een rondje te maken langs een heel stel van die schepen en hier en daar een foto te maken. Hoe vaak of ik niet ben gefilmd en gefotografeerd, ik weet het niet, maar men bleef wel bezig, dat had ik wel door. Op een bepaald moment toen ik zelf uit de fiets was gestapt om een foto te maken en weer omkeek stond een deel van de bemanning van een Mexicaans schip bij de Quest, netjes, bijna in ’t gelid om gefotografeerd te worden met die gele fiets erbij, één van de mannen was behangen met digitale camera’s en één voor één kwamen ze aan de beurt om thuis t.z.t. dat plaatje te laten zien van zo’n gekke Hollander in een banaan. Af en toe was de zon er zelfs bij en mede daardoor liep de kade steeds voller en voller en werd het voor mij de hoogste tijd om hier weg te komen. Met een klein ommetje via de zeepromenade en door de duinen was ik na ruim 80 km weer thuis. Echt de moeite waard om zoiets eens te bekijken, al die “Tall Ships”

Geen opmerkingen: