26 augustus 2008

Van gefrustreerde huisvrouw tot ophol geslagen paard.


Het was me het dagje wel, er was weer van alles te beleven vandaag langs de weg. Het begon al kort na mijn vertrek, na zo’n 15 km stak ik de A.C.de Graafweg over bij Hoogwoud, eerst wachten op groenlicht en ondertussen was achter mij een mevrouw gestopt en even later nog een paar. Eén van de dames had volgens mij net verloren met een partijtje vrouwentennis, ze mopperde nogal en vroeg op een bepaald moment “Meneer waar is je vlaggetje” op mijn reactie dat ik dan te vaak zou worden vergeleken met een kind wat langzaam gaat met een fietsje en zodoende meer kans had op ongelukken was ze het helemaal niet een, “Dat is helemaal niet zo, dat verschil zie je direct” gelukkig ging het licht op groen en kon ik dat gefrustreerde mens achter me laten. Mijn rondje ging eerst naar Obdam even langs mijn zus en daarna door naar Zuidoostbeemster naar mijn vriendin, even een CD brengen met wat foto’s van haar 3e kleinzoon Thomas die de 15e was geboren. Vervolgens bijpraten over het wel en wee in de wereld en toen ik zou gaan bedacht ik dat ik wel even het gras kon maaien, doe ik ook nog iets nuttigs, en na dit klusje ben ik wel weer verder gegaan. Richting Middenbeemster langs de Rijperweg en of de duvel er mee speelt, daar lopen altijd paarden. Ik weet dat je dan van alles kunt verwachten, of er is niets aan de hand, of ze schoppen een gat in de Quest zoals bij Rienk Tjepkema, of ze keren om en gaan er als een speer van door dus heel voorzichtig haalde ik het paard en het meisje in wat hem bij de teugel had, minder dan stapvoets passeerde ik het stel en net toen ik er voorbij was had het meisje hem in de hand gehad, hij nam een sprong zag ik in het spiegeltje en was meteen tientallen meters op de terugweg het meisje in wanhoop achterlatend, ik ben maar verder gereden want omkeren zou het alleen maar erger maken. Via Middenbeemster naar De Rijp, Graft, Groot-Schermer en daar was het volgende, er stond een meneer met een filmcamera die mij aan hield en in de veronderstelling dat hij de weg wilde vragen ben ik gestopt het bleek hem alleen om de Quest te gaan mag ik filmen enz. enz. omdat het vlak bij het “museum” van Nic. Jonk was heb ik daar ook nog even een plaatje geschoten. En zo kwam ik bij de molens van Schermerhorn, linksaf richting Alkmaar en Heerhugowaard. Vanaf de Waerdse Tempel naar Middenmeer is 27 km inkl. één lekke achterband en juist toen ik dacht wat begint hij te “zwabberen” zag ik Kees van Hattem nog gaan met de witte Mango met vlag, hij kwam waarschijnlijk net van de Westdijk af waar ik later naar toe ging om thuis te komen. Na bijna 100 km stond ik weer binnen en heb eerst thuis het gras nog gemaaid voordat het zou beginnen te regenen.

De deelnemers voor de Westfriese Omringdijktocht zijn tot nu toe de volgende personen:
Kees van Hattem, Cees Roozendaal, Matthijs Leegwater,Nico Steur, Kees Schouten, Henk Brekelmanns, Arie en Paula Kastelein, Maikel Zonneveld, Pe Koomen, en mogelijk Mark Wolterman hij heeft te maken met de achterstand van Go-mango en kan niet mee met een eigen fiets, Maar Kees van Hattum heeft hem aan geboden om in zijn oude Verhees allweder.

Geen opmerkingen: