12 augustus 2008

Verkeersregels naar eigen inzicht


Alles is mogelijk met het echte Hollandse weerbeeld, vanmorgen, bijna windstil met donkere wolken en af en toe een buitje vanmiddag lichte tot zware windstoten, af en toe tot stormkracht en geregeld een lekker zonnetje. Via de buienradar had ik me er van overtuigd dat de meeste regen wel gevallen was en dat ik vanmiddag droog mijn rondje kon maken. Dus van start richting Medemblik en zo verder tot ik weer thuis stond en de teller de 70 km was gepasseerd. Onderweg heb ik me verwonderd over het feit dat men op de dorpen in Westfriesland zo veel eigen verkeersregels “ontwerpt”. Op Onderdijk een paar jonge dames die achterom kijkend elk een kant van het fietspad kozen en gebaren maakten om maar middendoor te passeren. In Wervershoof een automobilist die ongeveer een kilometers lang achter me blijft rijden en als ik aangeef linksaf te gaan meteen gas geeft om te passeren. Op de Zijdwerk, de weg tussen Wervershoof en Zwaagdijk, kwamen me een hele groep fietsers tegemoet, (allemaal minimaal boven de 60) ik denk van zo’n man en vrouw of 20 waarvan de laatste me sommeerde op de weg te gaan met zo’n “groot ding”, terwijl er juist aan het begin van die weg een bord met rode rand staat waardoor het verboden is voor fietsers. Op de Zwaagdijk zo tegen het einde, vlak bij de spoorweg overgang moest ik weer, na luid claxonneren en bellen, iemand rechts inhalen die links bleef rijden en gebaarde dat ik rechts langs moest. Na al die “stunten” merk ik wel dat ik zelf nog alerter ga rijden en elke afwijking in het verkeersgedrag van anderen bij voorbaat al ga inschatten op vreemd gedrag. Bij dit verhaal zet ik één foto op werkelijke grote gemaakt met de nieuwe camera, het is een Canon PowerShot SX100 IS geworden, oordeel zelf dat het leuke foto’s kunnen worden nu en in de toekomst.

Geen opmerkingen: