22 augustus 2013

Geslaagde operatie





Deel 1

Daar gaan we weer dacht ik vanmorgen, inderdaad ik ging wel maar niet ver deze keer. Vanmorgen, na wat huishoudelijk gebeuren, de ketting ietsje in de olie gezet en daarna van start maar na 100 meter hoorde ik een geluid wat ik niet thuis kon brengen, uitstappen en zoeken maar niks vinden dus weer verder, op de Alkmaarseweg leek het wel steeds erger te worden  dus na een aantal kilometers weer uit de fiets en weer op onderzoek uit. En toen vond ik het euvel, nog nooit eerder gehoord dat zoiets mogelijk was, het had te maken met het kettingwieltje dat al meerdere keren is genoemd en dan alle keren om de z.g. o-ring of ringen aan te passen of te vervangen. Deze keer zag ik dat de kunststof body van de tunnel onder de Quest het op dat punt had begeven waardoor het kettingwiel schuin kwam te staan en daardoor  dat vreemde geluid veroorzaakte. Omkeren en voorzichtig op huis aan en onderweg bedenken hoe ik dit op zou kunnen lossen. De rit naar huis van pakweg 7 km was voldoende om mijn hersens, voor zover aanwezig, op het goede spoor te zetten. Dus alles er uit en de zaak los maken en vervolgens een stuk van een koperen slotplaat afzagen en in de juiste hoek buigen in de bankschroef, af en toe passen en weer een paar tikjes toe en zo kreeg ik een keurig passend onderdeel wat me voorlopig of misschien wel voor goed uit de brand heeft geholpen. Het was ondertussen 12 uur dus meteen maar even iets eten en dan proberen of het allemaal werkt zoals ik hoop dat het zal werken.






Deel 2

Na de lunch dus op pad en eerst even bij Jan Geel langs om mijn knutselwerk te laten keuren. Het kon Jan zijn goedkeuring wel krijgen begreep ik waarna ik een klein rondje heb gemaakt over Onderdijk, Wervershoof en Zwaagdijk. Op Onderdijk lagen de pompoenen weer volop in de kijker langs de weg, ze zijn er weer. Later op Zwaagdijk zag ik bij John Groot een groot perceel bloeiende knolbegonia’s. Ik ben later via het fietspad “Over de Leek” naar Nibbixwoud gereden en langs de A.C.de Graafweg nog even naar Obdam om bij Tom en Gerda mijn neus te laten zien. De teller gaat nog steeds door en als ik thuis kom via Oude-Niedorp langs  “Klaver Geit” staat hij op 81 km die na reparatie vlekkeloos zijn verlopen. Als laatste zag ik dat ze langs de Alkmaarseweg de bomen snoeien met de klepelmaaier, zeer effectief en snel.

1 opmerking:

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Dat heb je inderdaad keurig weer opgelost!

Groeten, Adri.