19 mei 2014

Volgende keer niet meer via Urk naar Lemmer


Opa van 73 moest poseren voor zijn kleindochter













Waar moet je beginnen zo’n dag als je alles tegelijk aan wilt pakken. Eerst maar eens bandenpompen en de ketting wat smeren. Eigenlijk ben ik nu al klaar voor de laatste oefening, gewoon een ritje maken. Dus na het ontbijt meteen in sportkleding ombouwen en dan aan de bak. Omdat het mooi weer is ga ik maar over Enkhuizen en Lelystad naar Oudemirdum en lekker rondje, goed voor de conditie hoop ik. Over het water schijn een heldere zon die het af en toe al aardig op temperatuur brengt, of het moeten de jaren zijn , het is warm. Het gaat allemaal heel voorspoedig en weldra rijd ik langs de serie windmolens, 28 in totaal en maak een sanitaire stop om meteen een overzicht foto te maken. Bij de Ketelbrug staat weer eens een vogelteller, ik heb hem gevraagd of dit beroepsmatig was of dat het vanuit een hobby opgang was gekomen, het laatste, het is zijn hobby. Onder de brug door aan de andere kant en op naar Urk, dat leek me veiliger met het oog op hoog bermgras en dan langs die uit/inritten bij de boerderijen. Maar dit was ook niet ideaal, enorme hoeveelheden schapenstront tot aan Urk door Urk even een foto maken bij het gedenkteken van alle mensen die op zee gebleven zijn en dan weer verder, weer obstakels, 7 waterdoorlaat plaatsen, hier wordt water uit het IJsselmeer gepompt om de gewassen in de NOP te beregenen maar op het fietspad is het een ellende. Deze “hobbels” worden afgewisseld met weer enorme schapensporen als je begrijpt wat ik bedoel. En dan de laatste 10 km 10tallen balen van geperst gras wat op het fietspad is gedeponeerd en waar ik soms links en de andere keer recht langs kon, maar allemaal net aan. Daarbij gras op de baan en niet lekker door kunnen rijden. Rob Kaag maakte gisteren een foto van het dorp waar ik naar toe ging ook het naastgelegen Nijemirdum doet mee en met de samenvoeging van gemeentenen er is een nieuwe naam ontstaan gemeente “De Friese Meren” helaas is er nu nog weer een nieuwe discussie ontstaan want het moet volgens sommigen in het Fries onder de plaatsnaam komen, dus “Fryske Marren” zo blijf je lekker bezig. Bij Bianca kwaken de kikkers in de vijver en als Fleur thuis komt uit school krijg ik het verzoek om samen met de Quest als fotomodel te dienen, alles lukt vandaag en Fleur stuur wel een foto via What’s  app. Het vakantiehuis wordt steeds luxer en onderweg knip ik nog wat vanuit de Quest die me weer veilig thuis brengt na 204 heerlijke kilometers.

Geen opmerkingen: