07 augustus 2014

Even rondje om











Het zit er weer op, een rondje over de dijken, vanmorgen werd ik op tijd wakker en besloot dat ik wel even via Enkhuizen en Lelystad naar Oudemirdum kon gaan. Eerst even de dagelijkse onderhoudsbeurt in de douche afwerken, vervolgens wat eten en de krant doornemen en dan op pad. Nog vlug een blik geworpen op de buienradar en die gaf bijna droog aan dus ik zie wel wat het wordt. Het is nevelig, tegen mist aan en de zon zal ik mogelijk wel niet zien vandaag. Als ik op de dijk richting Lelystad fiets is Enkhuizen na een  kilometer al niet meer te zien het is te hopen dat het droog blijft was mijn eerste gedachte. Maar naar gelang ik verder kwam richting Lelystad begon het iets op te lichten en af en toe leek het net alsof de zon van plan was door te breken. Het blijft lang hetzelfde langs het water en na de Ketelbrug, waar de snelheid aardig oploopt tot zelfs over de 63 km, begint het toch echt op te lichten, nog even volhouden. In Emmeloord schijnt af een toe een “vals” zonnetje maar het komt eraan. Bij Lemmer moet ik even stoppen omdat er een paar bootjes door moeten en dus een mooie gelegenheid om even de benen te strekken buiten de fiets. Het gaat allemaal zeer voorspoedig en als ik in Oudemirdum in de remmen knijp zit de hele familie buiten aan de koffie dus ik ben precies op tijd. Er wordt gezellig gekletst en de Quest heeft alle aandacht, Ria, een vriendin van Bianca was er ook en merkte heel kritisch op dat er een slangetje in zat tegen de kant “Waar is dat voor ? “ Theo, Bianca schoonvader gaf meteen antwoord, “Dat is voor zuurstof als ie dat nodig heeft” Nee Theo dat is gewoon de waterslang van de “camelbak” waar ik zo’n kleine 3 liter water in mee kan nemen en bij thuiskomst bleek hij precies leeg te zijn. Na nog een bakkie en wat fris naar binnen te hebben gewerkt ben ik weer verder gegaan, maar eerst heb ik Thimo z’n beloning gegeven, hij heeft opa’s caravan gewassen en in de was gezet en daarvoor heeft hij een vakantie extraatje verdiend. Het is nu nog naar 80 km er staat al 124 km op de teller en het gemiddelde staat op 32,8 km p/u, de Afsluitdijk is tegen dus dat gem. zal wel flink zakken maar wat zou ’t het is vakantie en ik heb alle tijd (moet ik mezelf geregeld hersenspoelen) rustig, rustig, maar ja, dat is nou net het probleem. Op de kop van de dijk komen een meneer en mevrouw aan fietsen die me aanspreken, “Hé Pé” Stoppen en met verwondering vaststellen dat Piet en Mart Swart uit Medemblik hier rond rijden, Mart wilde altijd al een keer over de Afsluitdijk fietsen dus gunstige wind en mooi weer afwachten en dan overnachten in Makkum en morgen als de wind gedraaid is weer terug. ’t Is maar waar je de voorkeur aan geeft, ik was bijna rond, alleen nog een doos kersen scoren bij Den Oever en dan op huis aan waar de 204 km weer vol is en het gemiddelde toch bijna gelijk is gebleven.

Geen opmerkingen: