12 augustus 2014

Het zou een puzzeltocht kunnen zijn









Waar heb ik vandaag  allemaal gezeten, welke dorpjes heb ik doorkruist of ben ik langs gegaan, het zijn er weer heel wat. Ik hoorde van Tiny dat het weer niet zo mooi  was in Zuidoostbeemster, de goten liepen bijna over, in Middenmeer scheen de zon en ik was serieus van plan de fiets van “stal” te halen en een ritje te organiseren. Als de goten bijna overlopen kan dat alleen maar wijzen op wat ongerief in de goot dus laat ik maar even naar de ”Zuidoost” rijden en even nakijken wat er precies loos is. Rustig van start, tegen half 11 was het al zo ongeveer denk ik. Dan richting Alkmaarseweg om vervolgens door de volgende dorpen te fietsen en aan U om de route dan uit te zoeken. Aartswoud, Hoogwoud, Opmeer, Zandwerven, Spierdijk, De Goorn, Avenhorn, Noordbeemster, Middenbeemster en tot slot Zuidoostbeemster. Een hele serie, en toen was er koffie, Tiny moest weg dus vlug samen een bakkie en vervolgens het voorgenomen klusje klaren. Als alles weer is opgeruimd twijfel ik even met de vraag, “ga ik naar huis of doe ik nog een klein ommetje” het werd het laatste. En dan ga je weer Zuidoostbeemster, Purmerend, Ilpendam, Overleek, Broek in Waterland, Monnickendam, Katwoude, Volendam, Edam, Warder, Etersheim, Schardam, Scharwoude, Berkhout, Bobeldijk, Wognum, Benningbroek, Abbekerk en helemaal tot slot Middenmeer. En wat zie je dan allemaal onderweg, In Ilpendam een open gebroken wegdek waar ik voorzichtig langs wist te komen, een smalle doorgang na Overleek richting Broek in Waterland. In dit dorpje is een flinke plas waar het stevig waaide maar ik kon rustig aan doen omdat de vuilnisauto stapvoets een aantal  luxe auto’s passeerde wat maar net goed ging. Dan later door Volendam kruipend over de dijk die na een paar honderd meter weer helemaal leeg is maar dit liever als door het drukke autoverkeer. In de verte zie ik Marken liggen en bij Edam is het ophaalbruggetje redelijk zichtbaar. Als laatste een groen houten huisje aan de dijk bij Etersheim waar jaren geleden de zoon van mijn vroegere buren heeft gewoond, Theo Vries. En zo is deze rit ook weer beschreven die mij rond heeft gereden en tot de 115 km is gegaan zonder één spat regen.  

Geen opmerkingen: