25 augustus 2014

Nieuwe kaart voor de GPS







Weer even proeven van de zomer dacht ik, helaas het lijkt toch echt dat de zomer voor 2014 tot verleden tijd gaat behoren. Vanmorgen lichte regen terwijl ik er van uit was gegaan dat het wel mee zou vallen dus vanmorgen eerst een ander klusje en dan zie ik wel hoe het vanmiddag is. Eerst even iets anders, vorige week reed ik ergens in de buurt van Heerhugowaard toen ik een meneer zag lopen met een zelfde GPS als waar ik geregeld mijn rondjes mee vast probeer vast te leggen en in geval van nieuwe bestemming gebruik ik hem als echte routeplanner. Hij vroeg me toen, “Wat voor kaart heb jij erin zitten”, ik had Europa 2013 en daarvan had die meneer het oordeel dat die niet zo gedetailleerd was als waar hij mee werkte als cash-zoeker. Ik kreeg het advies om OSM (open street map) te downloaden of nog beter Open Fiets Map. Thuis gekomen ben ik aan het “knutselen” gegaan en het is verbazend, Open Fiets Map is legaal zonder kosten te downloaden voor de Garmin en werkt super. De kaart is zo gedetailleerd en recent dat zelfs het gebouw wat momenteel wordt gerealiseerd in het Agriport gebied waar Microsoft zijn nieuwe datacentrum gaat vestigen, dat dat wordt aangegeven als “constuction”, zoals ik het beoordeel is de kaart van 16 augustus 2014. Maar goed weer even over fietsen, na de middag was het droog en omdat ik nog op verjaarsvisite moest kon dat mooi even met de fiets. Zus Gerda in Obdam vierde haar verjaardag  en met een klein op en neer-tje werd het vandaag dus maar kort. Om meteen weer via dezelfde weg naar huis te gaan is altijd een zwak punt voor mij dus een klein ommetje zat er toch nog weer in en dan zie je toch weer dingen die je probeert vast te leggen. Zoals een jonge zwaan die als laatste van het gezin toch ook maar naar de sloot loopt en later als ik al dicht bij de ingang van de polder kom zie ik de windmolens allemaal stevig draaien en draai de openstaande poort in om van dichtbij een paar foto’s te maken, als je dan onder die enorme “maaibalken” omhoog kijkt dan krijg ik een beetje een raar gevoel in mijn maag, zo’n wiek zal los schieten, ik moet er niet aan denken. Als ik bijna thuis ben verwonder ik me over de oversteek waar het gras gemaaid is en ik veilig kan oversteken zonder extra risico zoals dat een hele poos geweest is, alle eer aan de provincie of heel misschien de gemeente? Het ritje was maar kort vandaag, slechts 47 km.

2 opmerkingen:

André Dronkers zei

Hoi Pe
Misschien hebben de maaiers je blog gelezen
Het is een stuk beter zo
Groeten, Andre

Kees Schouten zei

De kaart van OSM wordt bijgehouden door vrijwilligers, net als die van de Fietsersbond. Er kunnen dus delen zijn die niet bijgewerkt zijn terwijl andere delen kort geleden bijgewerkt zijn.

Kees