08 december 2014

"Hoe hard gaat dat nou ?"








Het heerlijk avondje ligt alweer ‘ver’ achter ons en de Kerstgeluiden borrelen overal naar boven, of het nu op de radio of TV is, laat staan de winkels en vooral de tuincentra, het zit er weer aan te komen. Het weer mag dan voor mij net zo zijn zoals vandaag, of ik heb het getroffen, of het is overal zo geweest, maar dat betwijfel ik, maar met een enkel klein buitje heb ik toch nog een leuk rondje gemaakt. Eerst even naar Obdam maar daar was niemand thuis dan door naar Blokker waar, na later bleek, Ria ook niet aanwezig was. Op een stukje richting Spanbroek keek ik links en zag zwarte luchten terwijl op het zelfde moment rechts uitnodigde om een shirt uit te trekken. Ik ben toen vanaf Blokker maar door naar de IJsselmeerdijk gereden. Ik kwam onderweg nog een hardloper tegen, een t-shirt met korte mouw en ook in korte broek, ik vroeg me wel af of dat nou nog verstandig is met dit weer want gisteravond toen ik nog langs de weg was met de auto kreeg ik een paar hagelbuien dus dan is de temperatuur toch wat aan de lage kant, maar ja hij leek me nog vrij jong en dan heb je nog jaren om verstandig te worden, ze zeggen toch altijd “verstand komt met de jaren”. Op de dijk kreeg ik wat meer overzicht over de te verwachten buien of zonnestralen, het werd van alles wat, een beetje hagel en ook een beetje regen maar verder een super ritje tot aan Enkhuizen waar ik bij de vaste route geblokkeerd werd door de werkzaamheden die wat meer ruimte nodig hadden dan voorgaande keren. De kap er even af en links en rechts voorzichtig langs die grote wielen. Na de ophaalbrug weer stoppen om de schuimkap er weer op te zetten en toen werd ik aangesproken door een mevrouw die vroeg, net als ik eerder in Enkhuizen heb meegemaakt, “Hoe hard gaat dat nou ? “ “Volgens mij staat ie stil mevrouw” en dan volgt er meteen weer een prachtige discussie, er werd van alles gevraagd over de Quest en dat werd door die mevrouw even snel vertaald in het Frans en doorgegeven aan een meneer die haar vergezelde. Weer een leuke ervaring en zo beleef je alle keren wel iets, na Enkhuizen ben ik vanaf “De Ven” maar onder aan de dijk blijven rijden, de wind rukte hier en daar nogal dus beneden is dan veiliger. In Medemblik nog even vanaf de rails meelmolen “De Herder” op een plaatje gezet en toen naar huis waar ik na 95 km weer binnen was. 

Geen opmerkingen: