20 februari 2019

Langs het Marsdiep



Volgens de berichten zou het niet overal in Nederland goed weer zijn maar hier, in het vaak “barre” noorden, was het prachtig. Eerst nog een beetje wolken maar langzaam werd het al zonniger en ging de temperatuur ook omhoog naar ruim 10 C. best aantrekkelijk voor februari. Laat ik de “Noordkop” maar weer eens verkennen ik ben er al een hele poos niet meer geweest en met de wind valt het wel mee als ik over de “zee promenade” ga bij Den Helder.

Gistermiddag nog even de “rechtervoorpoot” van de Quest eruit gehaald maar niets bijzonders kunnen vinden en na alles schoon gemaakt te hebben is het weer in elkaar gezet met een beetje vet en olie en vanmorgen was hij geruisloos, mogelijk is het één van de kogelkopjes geweest die niet goed was vastgezet bij een vorige “operatie” hij is nu in elk geval weer super geruisloos.



In Den Helder draai ik bij de aanlegplaats van de TESO-boot, de weg langs het water op en zie als eerste een boot van de kustwacht die de boeien in het Marsdiep optakelt en met hogedruk schoonspuit van aangegroeide algen enz. het gaat allemaal voortreffelijk en na enkele kilometers zie ik een groep ganzen langs de waterlijn die ik niet zo snel thuis kan brengen, thuis opzoeken onder welke naam ze door het leven gaan het zijn volgens mij rotganzen, onderweg zie ik meestal ander soorten en vooral veel Nijlganzen .


Door de “Donkere duinen” kom ik weer paardjes en Schotse hooglanders tegen vooral de laatsten blijven interessante beesten met die enorme horens. Bij Callantsoog sla ik weer af richting Middenmeer en de borden volgend steek ik een paar keer de weg over voor de simpelste route.
Bij één van de oversteken heeft een motoragent net een automobilist bekeurd maar zelf is hij ook behoorlijk in overtreding door zijn motor voor de afslag van de fietsoversteekplaats te parkeren. Zo zie je maar weer er wordt door de overheid met twee maten gemeten en dat begint al in de onderste regionen. Toch een prettig ritje geweest van 70 km deze keer.

Geen opmerkingen: