18 juli 2019

Slechts één PK.



Gisteren een verjaarfeestje vanwege een 80 jarige in de familie dus niet fietsen maar vandaag kon het weer en het ging weer heerlijk. Even het H-E-M rondje achterste voren en omdat het toch mooi weer was nog maar een klein ommetje als toetje.
Toen ik boven op de dijk reed langs het IJsselmeer zag ik bij Andijk dat er heel vlot een perceel ijsbergsla of spitskool werd “geboren”, tjonge wat gaat dat rap tegenwoordig, rustig zitten achterop de machine en zorgen dat de plantjes in de juiste baan mee gaan op de band en achter deze mensen loopt nog iemand voor de vergeten plantjes en de beplantte oppervlakte groeit als “kool”. In Enkhuizen bij “Sprookjes Wonderland” was het parkeerterrein echt vol met auto’s. Nadat ik het ophaalbruggetje bij de Dromedaris was gepasseerd werd ik staande gehouden door een mevrouw die wilde weten hoe hard zo’n fiets wel kon enz. enz. Tijdens die uiteenzetting kwam er ook een meneer bij die aan het eind van het verhaal vroeg of er echt geen motortje in zat, ik kon hem gerust stellen met een antwoord wat weer voor de nodige hilariteit zorgde, omdat ik het volgende antwoord gaf, “Ja meneer 1 pk en het werkt al bijna 79 jaar, die P staat voor mijn voornaam en die K is van mijn achternaam” Hij vond het een prachtige oplossing maar is dat ook echt zo ? Ik heb hem toen mijn rijbewijs laten zien en zijn bewondering was des te groter, hoe is dat mogelijk. Het werd tijd om verder te gaan want de groep toehoorders werd steeds groter.
Ik zeg al jaren dat de ganzenplaag nu aan de orde is en dat de zwanenplaag er aan zit te komen, zie hier een klein begin.

Verder was het rustig langs de dijk wel heel wat zeilende schepen en scheepjes. Op een bepaald moment ben ik van de dijk afgegaan richting Oosthuizen via Etersheim, “het land van Dik Trom”.
Via een binnendoor weggetje naar Beets en Avenhorn om dan de kortste weg naar Middenmeer te nemen langs de grote treurwilg aan het eind van het fietspad, al met al 108 km.                                                

Geen opmerkingen: