08 april 2020

Kleurig koolzaad met een gedachte



Het was weer een top dag vandaag, zon en weinig wind.
De zon is al vroeg maar de maan weet ook nog van geen wijken om half 7 vanmorgen. Om een redelijke bestemming te vinden was nog wat raadselachtig, naar Friesland is onderlangs nog te gek, 250 km en bovenlangs moet je 2 dagen van te voren afspreken, allemaal omslachtig en dan mag ik door de regelgeving nog niet eens te dicht bij de kleinkinderen, mijn dochter en schoonzoon komen.

Dan maar een ander ritje en zo ga ik eerst even bij Tiny langs in de “Zuidoost” onderweg zie ik dat de boer aan de Middenweg dichtbij Middenbeemster iedereen prettige Paasdagen wenst maar wel met 1,5 meter afstand, zeer ludiek. En dichtbij Zuidoostbeemster zie ik een stel ganzen  met pullen zwemmen.


Tiny heeft al heel snel koffie en koek op tafel en na het tweede bakkie vervolg ik mijn weg en dwaal zomaar af naar Marken, even het cameraatje aanzetten en filmen hoe ik naar “ ’t Paard” fiets , dwars over het eiland, als het straks lukt komt het filmpje wel op “Youtube” vanavond. Het was er nog nooit zo stil geen kop te zien en dat gold zeker voor Volendam de hele dijk was leeg, nog nooit eerder meegemaakt.


Na deze rustige toeristen plaatsen kwam ik via Edam weer richting Middenmeer maar onderweg nog wel even stoppen bij het bloeiende koolzaad langs de dijk. Hierbij denk ik dan altijd aan een vroegere collega die zei dan bij zulke beelden: “Toen de polder onder water ging in de oorlog op 17 april 1945 stond het koolzaad in bloei” hij heeft het toen aan den lijve ondervonden.
In Middenmeer enkele honderden meters van huis kom ik Jan Bergsma tegen met zijn paard, de vader van mijn buurvrouw, even stoppen en op afstand een praatje maken. Als ik thuis ben staat de teller voor vandaag op ruim 133 km die in goede gezondheid zijn afgelegd.
Bij de buren ik een pakje voor mij bezorgd met twee verloopnippels, onvoorstelbaar in een doos(je)  van 18x10x12 cm voor iets wat zeker door de brievenbus had gepast, zo zie je maar massa maakt indruk.

Geen opmerkingen: