19 juni 2024

"Effies een keersie opsteke"

 

107 km

Het was weer een prachtige dag en dat maakt de verleiding weer erg groot om een rondje te fietsen. Vanmorgen kreeg ik al op tijd een appje van m’n zoon dat hij de koffie zo klaar had en dat Marjon vandaag ook thuis was. Dus op naar Alkmaar maar wel via de aardbeien natuurlijk, er was weer voorraad en dan de weg zoeken richting Alkmaar. Dat was voor mij zelfs zoeken vanaf Lekermeer en niet vanaf Middenmeer, steeds maar wegen enz. nemen die me verder naar het westen brachten tot ik op herkenbaar terrein kwam en zo stond de teller toen ik er was op 47 km en niet op normaal 27 of 28 km.

Geestmerambacht

Geestmerambacht


Bij Schoorldam

Bij Gerard en Marjon koffie met koek en na het tweede bakkie weer verder of terug naar Middenmeer maar dan wel met een omweg. Richting Langedijk en het Geestmerambacht, altijd een leuke route die me richting Schoorldam bracht en waar ik een tijdje moest wachten voor het Noord-Hollands Kanaal omdat er wat varend “spul” aan kwam.
De Strandjutter bij Hargen

Vakantie gevoel

Via Schoorl naar Hargen en ook nog even gestopt bij de “strandjutter” waar ik zag dat er toch nog een paar mensen in zee zwommen en surften. Het ging vervolgens richting Petten over het fietspad met rechts de vroegere Honds Bossche Zeewering.
Over de pallelweg naar
Burgervlotbrug

De vlotbrug allen voor fietsers momenteel

Hier en daar wat afwijken van de normale kortste route naar huis en soms noodgedwongen wat omrijden tot ik bij Burgervlotbrug het kanaal weer over kon.
Zo is een stolp gebouwd

Bollenrooien die op netten staan.

Er werden op verschillende plaatsen bollen gerooid wat het vlot gaat tegenwoordig. Het monument van een stolpboerderij in het water doet het nog altijd leuk.
Het kapelletje op de Keins

Op een bepaald moment kwam ik langs het kapelletje op de Keins, even stoppen en een kaarsje opsteken.
"Effies een keersie opsteke, dat
doen ik altoid as ik hier bin"

Net toen ik weer zou gaan stopte er een man op de racefiets die me gelijk bij naam noemde terwijl ik geen idee had wie hij was. Ik vertelde dat hij inderdaad gelijk had maar wie ben jij dan wel, hij heette Kunne of Khunne  daar kwam ik niet achter maar z’n geboorte taal sprak hij nog voor 100% . “Effies een keersie opsteke dat doen ik altoid as ik hier bin” . Hij vond het nog “bar” koud ondanks het mooie weerbericht.
Geweldige werker, kort houden die bermen.

Want zo is het levensgevaarlijk

Op het laatste stuk werden de bermen echt gemaaid wat een pluspunt is en welkom voor alles wat langs de weg gaat, zo als het is bij Middenmeer is een aanfluiting voor de wegbeheerder.  Ik meen dat de teller voor vandaag 107 km aangaf en daar ben ik best tevreden mee.

Geen opmerkingen: