01 augustus 2024

Rondje om de Wieringermeer

 

Rond de Wieringermeeris 59 km
plus heen en terug naar de start
maakt 79 km

Op “eigen” terrein blijven is ook niet verkeerd zodoende was ik vandaag altijd dicht bij huis, hemelsbreed altijd zo rond de 10 km en toch werd het totale ritje van vandaag toch nog 79 km. Heel simpel, rondje om de polder maken van die totaal 79 km moet de heen en terugweg worden afgetrokken en dat was 2x10 km, best te doen je krijgt wel alle soorten wind, tenminste dat had ik vandaag. Door omstandigheden kon ik niet eerder dan kwart over 11 van start en ben als eerste richting Medemblik gegaan Als ik linksom de Zuiderdijkweg insla zie ik het “monument” van het schoepenrad uit gemaal Lely welke onlangs is vervangen en nu doet deze dienst als aandachttrekker voor toeristen.







Langs de dijk zie ik dat de alpaca’s er nog steeds zijn en bij de haven van Oude Zeug ligt al jaren een blikvanger met vier palen die tot op de zeebodem naar beneden gaan bij speciaal werk.


Op de Haukessluisweg even stoppen voor een foto, nooit eerder kwam ik hier passanten tegen die vanuit de Wieringermeer minstens 5 á 6 meter moeten stijgen naar het waterpeil op het Amstelmeer.


Ik zie ook dat het blauwmaanzaad wordt geoogst, vele handen maken licht werk.

Als ik weer op het beginpunt ban bij Medemblik nog even een paar foto’s van gemaal Lely en van de Ambtenaar. Dus de Wieringermeer rond rijden is 59 km en daarnaast die 10 km heen en ook weer terug maakt dus 79 km totaal

Geen opmerkingen: