02 oktober 2008

Regenrijden en toch "droog" blijven


Hoe hard moet het regenen wil je daardoor nat worden in een Quest ? Ik denk dat je dan geen kans maakt, vandaag heb ik regen onderweg gehad zo erg is het nog nooit geweest over de afgelopen 33.061 km, “mensen” wat ging het af en toe hard. In mijn enthousiasme om toch maar niet te kort te fietsen dacht ik dat het wel weer mooi genoeg was geweest met mijn thuis zitten en “niets” doen, dus heb ik mijn “paard” maar van stal gehaald en ben op weg gegaan. De eerste bui kwam kort voor Medemblik en daar zijn geen viaducten om even onder te schuilen, maar amper was ik het havenstadje uit of het was alweer droog dus dan toer je gewoon verder. In Wervershoof leek het me verstandig om bij mijn jongste broer langs te gaan maar daar was niemand aanwezig hoewel zijn auto er wel stond en weer om te fietsen was het eigenlijk ook niet, nou ja met een gewone fiets dan, met een Quest kon nog net. Vanaf dat adres door naar Zwaagdijk naar mijn schoonzus en zwager, ook daar geen mens aanwezig, achteraf meen ik dat ze een weekje zon aan het “verzilveren” waren. Dan maar verder richting de nieuwe oversteek van Zwaagdijk naar Nibbixwoud via een mooi breed fietspad dwars door het land en uitkomend op de scheiding van Wognum en Nibbixwoud, vervolgens linksaf naar de Zomerdijk en via allerlei kleine weggetjes naar de Bobeldijk en tenslotte naar Avenhorn waar ik rechtsaf ben gegaan naar Schermerhorn. En af en toe moest de pet diep over de ogen worden getrokken vanwege enorme stortbuien en zelfs hagelstenen die als kogeltje uit een windbuks op je neer kletteren. Maar toch gaat het lekker want als zo’n bui over is lijkt de kans vrij groot dat je weer in de zon komt te rijden en dat gebeurde even zo vele keren. Bij Schermerhorn had ik eerst nog de intentie om verder van huis te gaan maar in de verte zag ik een enorme donkere lucht aankomen en daar onder was alleen maar een grijze wolk ( lees: regen) zichtbaar dus ben ik gekeerd en voor de wind langs de dijk naar huis gefietst waar ik na 84 km uit de fiets ben gestapt onder een stralende zon en nat van het zweet maar niet van de regen.

Geen opmerkingen: