01 december 2009

Een rondje werd een ronde





Het ging vandaag weer onvoorstelbaar, alles in de zonneschijn weinig of geen wind en een heerlijk rondje gemaakt. Afgelopen weekend had ik mijn fototoestel laten liggen bij mijn vriendin en was dus gisteren afhankelijk van de foto’s uit Oudemirdum die mij zouden worden toegezonden. Dus vandaag zou ik minimaal naar Zuidoostbeemster moeten rijden om mijn “kiekkast” weer op te halen, dat zou betekenen dat ik vandaag toch weer minstens 80 km zou moeten fietsen of anders met de auto, maar nee, het woord auto is bijna een “vies woord” als je zo graag het fietsen wil promoten en dan vooral de Quest en de Strada van Velomobiel uit Dronten. Na het tweede bakkie koffie heb ik mijn fietskleding opgezocht en één en ander in de fiets gedaan, de banden lijken nog hard genoeg en het windschermpje gaat er af, vandaag is het weer een beetje voorjaar dus kan het zonder extra hulpmiddelen. Als ik nu rechtstreeks naar Zuidoostbeemster ga ben ik daar veel te vroeg, mijn vriendin zou nog even naar de markt gaan in Purmerend dus een beetje inhouden of omrijden. Ik heb voor dat laatste gekozen, van start via de Alkmaarseweg richting Heerhugowaard en voor de eerste keer ervaren wat Kees al zo vaak had gezegd, het fietspad langs de Westerweg is een droombaan geworden, het is een heerlijk fietspad vooral als je weet hoe het was. Langs de Heerhugowaard richting Alkmaar en afbuigen naar de Westdijk en de Zuiddijk om zo op de “Graftdijken” af te gaan waarna ik langs het kanaal Purmerend in het vizier kreeg. Mijn vriendin was thuis en na omkleden aan de cappuccino en weer even bijkletsen, ja dat omkleden is bij mij altijd nodig, ik moet maar 20 km te rijden dan heb ik de rug al nat en toen ik aankwam stond er al 78,5 km op de teller dus hoogste tijd voor een volledige metamorfose. Standaard heb ik altijd een volledige reserve set mee dus geen probleem. Na een broodje en later nog een kleine reparatie aan een jaloezie ben ik weer verder gegaan om mijn rondje af te maken. Omdat het zulk mooi weer was heb ik de lat maar wat “hoger” gelegd en ben weer een keer van de route afgeweken om van het rondje een ronde te maken. Via wat omzwervingen naar de Ijsselmeerdijk en later via Hoorn, waar nog steeds een omleiding van kracht is, naar de Provincialeweg richting Enkhuizen. Vanaf Broekerhaven/Bovenkarspel waar ook aan de weg werd geknutseld is het fietpad weer open en kon ik zo mijn vertrouwde route blijven volgen. Door Enkhuizen langs de Drommedaris, die zich bij zulk mooi weer uitstekend leent voor een paar mooie plaatjes, en zo naar de dijk richting Andijk en Wervershoof. Op de dijk had ik nog een stukje weinig of geen zicht, ik had geen zonnebril bij me en bij zo’n laag staande zon die recht voor je staat is het moeilijk om de juiste baan te houden, maar het is allemaal goed gekomen en zo werd het rondje een ronde van precies 130 km.

Geen opmerkingen: