02 december 2009

Remmen controle.



Omdat het weersbericht voor vandaag nou niet helemaal datgene is wat ik het liefste heb, had ik gister al zo’n beetje bedacht dat ik vandaag de remmen van de Quest maar eens onderhanden moest nemen. Al een paar keer kwam ik, na behoorlijk stevig in de remmen te hebben geknepen, tot de conclusie dat er een keer naar gekeken moest worden want als ik daarna weer verder wilde kwam ik wel erg langzaam opgang, waarschijnlijk omdat de remmen of één van de twee trommelremmen bleef hangen. Vanmorgen rond 9 uur de auto naar buiten en de kleden uitgelegd om de Quest op zijn kant te leggen. Gelukkig had ik al een keer een ratel/ringsleutel 10 aangeschaft waarmee ik de drie kogelkopjes los kon draaien die achter de spaken bevestigd zijn op de steunplaat van de schokbreker waar het wiel aan bevestigd is. Het klinkt nogal omslachtig maar als je bezig bent wijst alles zich vanzelf. De rechterrem was iets vuiler dan de linker en dit was ook de oorzaak van het af en toe blijven hangen na een felle rembeweging. Alles netjes schoon gemaakt, een drupje olie op de draaiende delen, op letten dat de remschoenen schoon blijven van elke vorm van vet of olie, en vervolgens alles weer op zijn plaats brengen. Det linkerkant idem behandelen en weer in elkaar zetten. Toen kwam er wat oponthoud, ik zag dat de linkerremkabel aan het eind nog maar aan 3 draadjes “hing” dus eerst proberen een stukje in te korten, dat had ik beter achterwege kunnen laten want uiteindelijk moest ik toch om een nieuw binnenkabeltje. Alle afstellingen weer zo zetten dat er ook goed geremd kon worden en vervolgens de doorvoer van de kilometerteller weer afdichten met de rubberen sok. Dat kostte nogal wat moeite maar het is allemaal gelukt en alles functioneert weer zoals het moet, goed remmen zonder vast blijven hangen en de teller werkt ook weer netjes. Toen ik halverwege was met de klus belde ik Kees van Hattem, mogelijk gaat hij een rondje doen en dan heb ik koffie, maar Kees zou bezoek krijgen van Marcel Beekmans die het zelfde probleem heeft met zijn remmen en dan is Kees de regionale “klussenbus” hij zal het euvel bij Marcel verhelpen, bovendien krijgt Kees vanmiddag iemand die zijn Quest wil kopen omdat deze maand zijn nieuwe zal worden afgeleverd. Ondertussen regent het geregeld en heb ik besloten vandaag een “fietsvrijedag” te houden en hopen dat het morgen weer beter zal zijn.

Geen opmerkingen: